Bloggen har flyttat till samtalforallablog.wordpress.com

lördag 15 augusti 2015

Det ska vara gött att leva

"Det ska vara gött att leva annars får det kvitta".

Det är lite så det är. Det ska kännas att jag lever och det ska kännas att det sammantaget är gott. Tankarna ska vara i balans och känslorna naturligt balanserade där jag gör sådant som får mig att känna glädje men också sorg. Ett avslappnat fokus som gör att jag känner att jag lever. 

För att komma dit och vara där behöver jag ibland också picka på mig själv och som känslan av en sticka under min nagel låta livet pröva mig, ifrågasätta mig och se min del i allt som sker. Inte din del utan just min del. I den sektorn äger jag nämligen möjligheten till förändring.

Det handlar om att inte ta mig själv för självklar på det sättet att jag fryser mina tankar och känslor till ett särskilt tillstånd som jag definierar som mig och att mina handlingar är som de är utan möjlighet till ifrågasättande och förändring. 

Den jag var i går är det inte säkert att jag är idag. Men det var ok att jag var den i går. Den jag är i dag är inte säkert att jag blir i morgon. Men det är ok den jag är just nu. Den jag är i morgon är den som jag idag låter utvecklas.

Jag föddes och sedan den dagen har varje dag varit ett ständigt lärande. Jag hoppas att jag för varje dag vågar se min del och lyssna på intryck utifrån. Inte för att ifrågasätta och inte för att tro att allt som kommer utifrån är sant men för att våga lyssna och för det som känns klokt pröva om det är en sanning jag behöver ta till mig. 

Det ska vara gott att leva och för att det ska ske behöver jag göra det gott omkring mig så att den känslan kan uppstå. 

Jag behöver skapa min tid för mig själv.
Jag behöver vara närvarande och ha fokus. 
Jag behöver äta bra mat.
Jag behöver röra på min kropp.
Jag behöver känna varje dag att det jag gör känns meningsfullt på något sätt. 
Jag behöver känna mig tacksam varje dag för saker som sker runt omkring mig.
Jag behöver se sådant jag är stolt över som också berör mig själv. 
Jag behöver tala om för mig själv att jag gillar mig själv. 
Jag behöver varje dag tänka och formulera något som jag behöver hjälp med. 
Jag behöver plocka fram något varje dag som jag tycker har varit bra. 

Det är så det blir gott att leva och inget kan egentligen hindra mig från att komma dit. Skulle det vara, så mot all förmodan att något hindrar mig att komma dit så vet jag att jag har min del i det som sker och att jag alltid kan ta mig där ifrån till dit jag vill vara. 

Någonstans har det nog alltid varit så att det varit gott att leva. När jag inte känt det så har det till slut ändå varit jag själv som fått styra båten dit där det är gott att leva. 

Är det gott att leva för dig? om inte vad behöver du göra för att du ska leva gott? 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Johan Andersson
Ystadsvägen 28
121 49 Johanneshov
0762- 289948