Bloggen har flyttat till samtalforallablog.wordpress.com

tisdag 18 augusti 2015

Rutiner läker och stör

Har jag oordning i mitt liv behövs ordning. Har jag ordning i livet kan det behövas oordning. 

När jag inte har koll på mig själv och befinner mig i ett tillstånd av kaos fylls mitt liv med konflikter och tid för att reda ut mitt kaos. Jag ligger alltid steget efter. Jag skapar stress i min kropp och jag utmanar inte enbart mig själv utan också andra. Detta i sin tur skapar risk för nytt eget kaos. Vissa vill ha det så och det är ok. 

När jag skapat koll på mig själv och det saknas total brist på kaos har jag motsatsen. Inga överraskningar händer. Jag vet i varje stund vad som ska hända. Vill jag ha det så, så är det ok och för vissa människor är detta helt nödvändigt. Men om livet inneburit att jag rutat in mitt liv allt för mycket kan det finnas risk för tristess. Särskilt om livet innan var fyllt av kaos.

Vägen till mindre kaos är rutin. När jag väljer att skapa mina egna rutiner får det effekt. Ibland behöver jag också skapa särskilda rutiner för att ladda mig själv med det som jag saknar. Det går alltid att skapa ordning i ett kaos oavsett vad vi själva tror förutsatt att jag vill det.

När rutinerna blir vardag och överraskningar uteblir och känslan blir att livet känns för inrutat på gränsen till tråkigt kan det vara bra att skapa nya rutiner. En sådan rutin kan vara att avvika från rutinen. Låt mig ta ett exempel: jag går till jobbet samma väg dag ut och dag in, år ut och år in. Jag ser samma sak och jag gör samma sak. Jag vet hur lång tid vägen hem tar och jag känner i princip till var enda gatsten jag går på. Att en dag i veckan välja något helt annat som att gå av en tunnelbana tidigare eller buss, välja att stanna och ta en morgonfika någonstans eller kanske ta en promenad hem oavsett hur lång tid den än tar, skapar jag något nytt. Nya intryck, nya dofter, ny känsla, nytt allt. Bara att skriva detta väcker känslor i mig.

Så oordning, mycket rutin och ordning mindre rutin när jag inte är nöjd med min situation.

Jag skapade olika slags kaos i livet. Kaos som jag någonstans kände igen men där konsekvenserna av mina kaos tog allt för mycket energi och skapade inte det som jag i grunden ville. För mig var rutin en del av läkandet. Jag vet också att när vissa känslor väcks till liv är det rutinerna som hjälper mig att acceptera och hantera. Mitt skrivande, meditation, dagbok, ärlighet, reflekterande och en del annat för mig dit jag vill.

Har du för mycket oordning eller ordning i ditt liv? Är det så du vill ha det?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Johan Andersson
Ystadsvägen 28
121 49 Johanneshov
0762- 289948