Bloggen har flyttat till samtalforallablog.wordpress.com

lördag 22 augusti 2015

Tänk om det var möjligt

Tänk om det var så att det jag väljer att tänka och fokusera på det är precis så det blir. Tänk om det var så att det jag fokuserar på och gör är också det jag får. Tänk om det var så att de känslor jag väljer att känna är också de känslor jag får bära. Tänk om det var så att om jag tar hand om mig själv och ger kärlek till mig själv kommer det att vara första steget till att gå mot en bättre värld? Tänk om det var möjligt!? Vad skulle det innebära för dig? 

Tro det eller ej men just detta är precis det som all terapi handlar om och just detta är det som är möjligt och det sätt som alla lär sig som arbetar med sig själv eller de som fått detta i modersmjölken. 

I detta ligger att acceptera livet som det är just nu.
I detta ligger att förlåta andra och oss själva.
I detta ligger att be om ursäkt till andra som vi skadat.
I detta ligger att fokusera på det som ger oss kärlek.
I detta ligger att tänka de positiva tankarna om oss själva och andra.
I detta ligger att välja handlingar som är kärleksfulla.
I detta ligger att styra sina känslor till sådant som föder mer kärlek och minskar vår rädsla.
I detta ligger att vara tacksam för det som är utan att jämföra med andra.

Gör du allt detta går det på sikt aldrig fel.

Eftersom det fungerar på detta sätt så innebär det också att du kan välja
- det som skapar rädslor i dig,
- det som skapar jobbiga tankar,
- det som skapa tuffa känslor,
- handlingar som lämnar efter sig dålig karma.

I tanken ligger kraften. I valet av känslor ligger kraften. I valet av handlingar ligger kraften. 

Om detta är möjligt, det jag berättar idag, varför mår vi ändå ibland som vi gör? Vet du varför du gör det? Fundera på detta och se om det finns något i ditt liv som du kan välja att förändra så att det blir som du både tänker att du vill ha det men också hur du känner att du vill ha det. 

Tanken är kraftfull åt båda riktningarn. Vilken riktning väljer du?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Johan Andersson
Ystadsvägen 28
121 49 Johanneshov
0762- 289948