Bloggen har flyttat till samtalforallablog.wordpress.com

måndag 17 augusti 2015

Vill jag lära mig?

"Det går inte att lära gamla hundar att sitta."

En av flera myter och sanningar som vi lärt oss sedan barnsben. Bara tanken är helt befängd men ändå har vi matat oss själva med det och gjort det till en sanning. Vi intalar oss själva att vi är för gamla att ändra oss och att det är försent. Vad bygger vi det på? Känslan är kanske så men det är ingen sanning. Visste ni t.ex att enligt den nya hjärnforskningen producerar kroppen nya hjärnceller hela livet. I min uppväxt talade man om att vi fick ett antal hjärnceller som sedan successivt minskades. 

Vi lär oss hela livet, något annat vore vansinnigheter att tro. Vi lär oss på våra misstag och vi lär oss för att vi vill lära oss. Om vi tror att vi inte lär oss så är det för att vi inte vill. Att lära sig är en viljehandling. 

Livet lär oss. Konsekvenser av det vi gör lär oss. Känslor lär oss. Tankar lär oss. Desto mer öppen vi är för att lära oss desto mer lär vi oss. Vill jag lära mig mer kan jag göra val att välja att lära mig mer genom att träna på något, gå en kurs och kanske resa ut i världen. Varje sekund som jag vistas på denna jord lär jag mig. 

När vi är barn har vi enklare för att lära oss och när vi blir äldre kan lärandet ta lite längre tid. Men vi lär oss hela tiden. Barn lär sig genom att lyssna, se, dra lärdom av och repetera. Så är det för oss vuxna med men vi har ibland inte lika stor lust att repetera. Vår hjärna som vuxen har en tendens att försöka ta över oss och säga att vi är just för gamla, vi behöver inte träna så mycket, vi kan det redan eller att det kanske är skämmigt att visa att vi inte kan. Barn har inte detta naturligt i sig utan de lär sig för att de vill och är inprogrammerad att göra detta. Tänk så mycket barn behöver lära sig på sina första 20 år.

Jag säger ofta att jag inte vet vad jag ska bli när jag blir stor. I det lägger jag också att jag hela tiden är på gång i mitt lärande. Jag vill lära mer och jag lyssnar gärna på vad andra har att lära mig samtidigt som mitt ego ibland vill vara duktig och visa vad jag faktiskt lärt mig. Ibland blir det lite besserwisser över det, jag är medveten om det och gör vad jag kan för att hålla inne dessa hästar. När jag är i detta mod så har jag svårare att vara öppen i mitt lärande. Det är när jag tror att jag kan som jag stänger porten i mitt lärande.

Hur villig är du för att lära dig nya saker och vad gör du när du hindrar dig att lära dig mer?




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Johan Andersson
Ystadsvägen 28
121 49 Johanneshov
0762- 289948