Bloggen har flyttat till samtalforallablog.wordpress.com

måndag 14 september 2015

Besattheten gör mig dum

Har du blivit förälskad någon gång? Du vet så där riktigt förälskad så vi glömmer tid och rum. Vi missköter arbetet och vi tänker inte riktigt på vad vi gör. Vi blir besatta av förälskelsen och kan inte släppa det som sker ut ur vårt huvud. Vi beter oss lite tokigt och kanske rentav dumt. Känner du igen dig? 

Hjärnan har slutat att fungera och beter sig på detta sätt just för att släppa till de känslor som kommer. Vi blir besatta av de signalsubstanser som kommer till oss och vi slutar att tänka för tillfredsställelsen att få tillgång till dessa känslor har ett större värde. Vi kopplar bort intellektet.

På samma är det med beroenden. Socker, träning, alkohol, droger, arbete sex, bekräftelse eller något annat beroende. Vi blir dumma och för konstiga saker bara för att få tillgång till känslan och få detta stimuli in i kroppen. Det är precis samma centra som är mottagare.

Vi slutar vara kognitiva och har bara en sak i huvudet och det är att få mer. 

Det finns mängder av exempel där vi just stänger av intellektet för att vi är rädda för våra tankar eller att vi vill ha mer av stimuli. 

Jag var besatt av denna känsla under lång tid. Känslan av bekräftelse. Jag gjorde dumma saker och jag tänkte sällan före jag handlade. Jag var allt annat än kognitiv. Ruset, som det faktiskt var, pågick länge och i omgångar. Det var som jag hade en särskild radar inopererad för att söka och finna efter mer.  

Jag var egentligen ganska dum och knäpp när det pågick. Der var som att ha blivit räddad efter en olycka med en bil och sedan direkt efter allt läkt, stiga ut i trafiken igen framför en buss för att bli påkörd igen och garanterat skadad. Jag blev bränd många gånger men kunde inte sluta.

Faller du in i gamla dumheter och kopplar bort ditt intellekt och har svårt för att komma ur den cirkelgång du kanske befinner dig i? 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Johan Andersson
Ystadsvägen 28
121 49 Johanneshov
0762- 289948