Bloggen har flyttat till samtalforallablog.wordpress.com

torsdag 3 september 2015

Glömsk

Idag på vägen till jobbet sitter jag med min mobil och svarar på en del mail. Tunnelbanan kom och jag steg på. När dörrarna precis stängt slår det mig, var har jag glasögonen? Vanligtvis har jag dessa på pannan men av någon anledning har jag börjat att göra på ett annat sätt. Det blev för mig att försöka dra mig till minnes när jag hade dessa sist och det var på väg till tunnelbanan. Bara vända och ta nästa tåg tillbaka för att se om jag hittar dessa på bänken jag satt på, vilket de var. Någon vänlig hade lagt dessa snyggt på kanten. 

När jag glömmer eller inte har koll beror det ofta på något hos mig själv. Brist på närvaro, ofokuserad, ändra rutiner, saker utanför mig själv som påverkar mig eller något annat. I grunden har vi alla ganska bra kontroll över oss själva och det vi gör det är en del av överlevnadsstrategin. Saker och ting händer ofta inte bara utan det mesta är påverkat av oss själva. Nu, med mina glasögon var jag för fokuserad i mitt skrivande och jag har börjat ändra på en rutin som gjorde att jag inte hade koll kanske var det något mera.

Vissa människor har stenkoll och missar inget och kommer ihåg allt. Inget händer av en slump eller rent av inget får hända av en slump. Utrymme för spontanitet finns inte. Andra i sin tur har inte koll alls vilket innebär att saker och ting bara händer och mycket kanske allt blir en överraskning. Risken finns att dessa människor upplever att världen är emot dem.

Åter igen är balans nyckeltalet. Inte för bra koll men inte heller för dålig koll är ett bra nivå. Vi behöver överleva vilket betyder att vi behöver ha koll på oss själva och var vi befinner oss samtidigt behöver vi inte ha allt för stor kontroll så det inte alls finns utrymme för spontanitet.

De av oss som lever i någon form av inre kris kan ha två generella spår som de arbetar efter. Den ena är att ha kontroll på det man kan ha kontroll på eftersom livet i övrigt är kaos. På detta sätt skapar man kontroll av en del av kaoset men äger samtidigt kontroll över något. Dessa har kontroll över skrivbordet, städningen, något särskilt intresse eller på något annat sätt. Det andra är att släppa på allt våg för vind som i sin tur skapar mera kaos där personen mer kliver in i en offerroll. Sen har vi de som har kontroll på andra och gärna hjälper andra och gör det säkert på ett bra sätt men som inte har kontroll på sig själv och sitt eget liv. Den sista gruppen kan vi nog säga är en del av den första gruppen som har kontroll på något.

Jag är en person som har en tendens att ha lite för mycket kontroll ibland och tappar på det sättet min spontanitet samtidigt som jag tidigare i vissa stunder blev för känslostyrd och tappade kontrollen på det som rörde min egen person. Vägen till harmoni har varit att skapa en fungerande balans med stort utrymme för att våga släppa på kontrollen och att allt inte ska bli som jag vill. Men så här efteråt har jag stor respekt för varför kontroll blev en viktig röd tråd i mitt liv.

Är du glömsk och i så fall varför?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Johan Andersson
Ystadsvägen 28
121 49 Johanneshov
0762- 289948