Bloggen har flyttat till samtalforallablog.wordpress.com

onsdag 9 september 2015

Jag är lojal

Jag är lojal. I alla fall så tänker jag att jag är det. Jag håller vad jag lovar och jag ser mycket till att leva upp till eventuella förväntningar. Jag är aldrig den som säger farväl och lämnar varken när det gäller person eller organisation. Jag håller mig kvar. Ibland kanske jag håller mig kvar allt för länge både för min egen skull och för andras. Det blir på något sätt som jag ibland är rädd för att missa något och bli utanför. 

Men jag är lojal. 

Lojal är bra att vara om vi vet varför vi är det. Lojal är någon form av ärlighet samtidigt som det givetvis kan finnas andra syften som gör att det kan vara mindre ärligt. Lojal kanske kan likställas med att vara trogen och att stå kvar oavsett vad som händer. Lojal kan också kanske vara rentav dumt om det är så att det som händer omkring den du är lojal mot innebär att du själv kommer i svårigheter. Det kan handla om moraliskt felaktiga saker, kriminellt eller andra saker som inte blir bra för dig i förlängningen.

Att vara lojal är inte samma sak som att inte vara okritisk. Att vara lojal innebär inte att du ska offra allt som avser dig. Att vara lojal handla om kärlek förutsatt att alla handlingar som omgärdar din lojalitet också handlar om ärlighet och kärlek. 

En hund är ofta lojal sin ledare och är nästan beredd att göra vad som helst för sin ledare. de som ingår i en sekt är lojala men det kan få både dumma och farliga konsekvenser.

Lojalitet är egentligen något som är dubbelriktat. Det är som att ha en relation, det räcker inte med att den ena älskar den andra, båda behöver göra det.

Jag är lojal. Men jag har inte alltid haft ett lojalt sätt. Jag har varit otrogen. Jag har inte varit tillräckligt uppmärksam på mina barns behov. Jag har inte vårdat de relationer jag haft. Jag har gjort saker på mina arbeten som jag inte alltid borde ha gjort. Det kan man egentligen säga har varit illojala handlingar.

Jag upplever att jag är lojal men jag inser att jag ibland har gjort handlingar som inte varit lojala. 

Att vara solidarisk och pålitlig menas ibland att det är samma sak som att vara lojal. Kanske är det det som menas med kooperationen att det finns en pålitlighet och solidaritet i dessa typer av organisationer.

Jag känner mig lojal men jag är inte alltid lojal.

Hur är det för dig. Är du lojal, solidarisk och pålitlig eller slirar du på begreppet? Vad innebär lojalitet för dig och din egen person?



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Johan Andersson
Ystadsvägen 28
121 49 Johanneshov
0762- 289948