Bloggen har flyttat till samtalforallablog.wordpress.com

måndag 7 september 2015

Jag behöver hjälp

Det finns nog ingen i hela världen som inte någon gång behöver hjälp på något sätt. Det kan handla om vad som helst. Vi kan inte allt utan vi kan olika saker. Vissa behöver hjälp med att reparera bilen, andra behöver hjälp med en svår arbetsuppgift, en läxa eller hjälp när man ska flytta. Det finns en mängd saker som vi inte klara helt själv eller inte klarar alls och därför behöver hjälp av någon annan. Det är inget konstigt utan vi accepterar detta och söker den hjälp vi behöver. Vi lägger ingen skam eller skuld i detta.

När det gäller vår egen person blir det helt plötsligt mycket svårare. Vi har svårare att be om hjälp för sådant som vi på något sätt tar för självklart att vi ska klara själva. Här är några exempel: äta, borsta tänderna, gå, komma ihåg, gå på toaletten, torka oss om munnen osv. Basala saker som vi en gång lärde oss men som vi kanske inte längre kan, tillfälligt eller permanent. När vi kommer i dess situationer kan det bli jobbigt att bli beroende av någon annan och att be om hjälp. Jag kan se detta med min morbror som fått en stroke nyligen att det finns saker som är svåra att andra helt plötsligt ska göra för honom. Just nu är det också många flyktingar som kommit i en situation där de behöver hjälp av andra i situationer de kanske alltid klarat av själva eller löst inom familjen tidigare.

På samma sätt är det när vi mår psykiskt dåligt och i stunder inte klarar av att hantera vår sorg, vår ilska eller kanske beroende som vi hamnat i. Det är som vi ändå ska klara det själv och att be om hjälp är fyllt av skam och skuld.

Men vad är egentligen skillnaden? Vi har lärt oss en massa saker men det finns alltid saker vi inte kan, och när vi inte kan hantera vårt eget liv så är det just för att vi kanske inte lärt oss det. Ibland har vi också lärt oss fel och behöver lära om.

För min egen del så var det så, under en väldigt lång period i mitt liv, att jag tänkte att jag kunde allt. Jag behövde egentligen inte hjälp med något i mitt liv. Det var som det var min egen ensak. Vem skulle lära mig? Ändå blev en del helt fel. Jag var i stunder som en amatör med mig själv. Jag hade byggt upp strategier som inte fungerade i det vuxna livet. Men be om hjälp, nej det var inte aktuellt vad skulle andra kunna hjälpa mig med som jag inte redan kunde? 

Jag hade låst in mig själv i mitt eget fängelse och kastat ut nyckeln.

Idag är det just detta med att be om hjälp som jag använder mig av i arbetet med mig själv men också i arbetet med andra. Hjälpen att hitta vad jag eller andra behöver hjälp med. På något sätt vet vi detta. Vi vet vad vi behöver hjälp med och det är ett oerhört viktigt steg i arbetet med oss själva. Vi accepterar ett problem och vi formulerar vad vi behöver hjälp med. Detta är ett oerhört långt steg i den egna utvecklingen. Att sedan komma med lösningen är en annan sak som ibland är en detalj. 

Jag behöver hjälp med..... Ja vad är det som du behöver hjälp med? Fundera på det ett tag. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Johan Andersson
Ystadsvägen 28
121 49 Johanneshov
0762- 289948