Bloggen har flyttat till samtalforallablog.wordpress.com

torsdag 17 september 2015

Jag behöver ta några steg tillbaka

I diskussioner, när jag ser på ett konstverk, befinner mig uppe på ett fjäll eller i mitt liv är inte alltid saker och ting som det först verkar vara. Jag betraktar det nära och jag riktar in mig på detaljer. Jag verkar förstå och ha en översikt men ser bara delar. För att få ett begrepp om helheten behöver jag ta några steg tillbaka för att förstå helheten. Oftast så skymmer detaljerna helheten och när jag tar några steg tillbaka blir det mesta mer begripligt och konsekvent. 

När vi arbetar med oss själva och försöker ta oss ur en situation som vi befinner oss i är det just detaljerna som är vårt problem. Vi har bara en del av kartan och tror att dessa enskilda detaljer  är en del av lösningen. Oftast är det inte så. För att ta oss därifrån vi befinner oss behöver vi ta ett antal steg tillbaka och betrakta oss själva för att förstå hela vårt sammanhang. Vi behöver se hela den bild som fått oss dit där vi är just i stunden. Vi behöver få oss själva att förstå varför det blivit som det blivit. Se vårt eget sammanhang.

Detta betyder att vi behöver ransaka oss själva. Både se det som är bra och det som är mindre bra. Inte döma och förgöra oss själv men kritiskt granska våra beteenden, våra tankar och våra handlingar. Vi behöver sortera ut det vi ser som vi inte vill ha och lägga till sådant som vi vill ha. Vi behöver fatta beslut. Vi behöver acceptera den vi för stunden är. Vi behöver visa oss själva en riktning åt vilket håll vi vill gå.   

Allt detta är möjligt om vi tar några steg tillbaka och betraktar helheten. 

Det vi kommer att se är inte alltid vackert. Det vi kommer att se kan ibland synas fruktansvärt och hemskt. Men du kommer också att se det vackra och kärleksfulla. Allt det du ser är just precis du och du kommer att se det med dina egna ögon. Ögon som fått perspektiv. 

Med din nya bild av dig själv öppnar sig ett hav av möjligheter, om du gör ditt jobb. Missar du detaljer och får nya misslyckanden brukar det bero på att du inte tagit tillräckligt många steg tillbaka och inte varit tillräckligt ärlig mot dig själv. 

När du gjort ditt arbete och varit fullständigt ärlig mot dig själv har du också funnit din egen nya väg.

Jag var tvungen att gräva mig bakåt och jag var tvungen att möta nya sammanhang. Sammanhang jag tidigare aldrig sett. Sammanhang som visade på nya saker jag aldrig tidigare mött. Sammanhang som fick mig att förstå, förlåta och be om ursäkt men också sammanhang av avsky. I allt detta fann jag också något nytt, kärleken till mig själv.

Behöver du ta några steg tillbaka för att se din helhet? Har du koll på ditt eget sammanhang?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Johan Andersson
Ystadsvägen 28
121 49 Johanneshov
0762- 289948