Bloggen har flyttat till samtalforallablog.wordpress.com

tisdag 15 september 2015

Sluta hjälpa

Hur du än anstränger dig är det ingen god gärning det du gör. 

Du hjälper för att du vill få beröm.
Du hjälper för att få ett tack.
Du hjälper för att visa att du är god.
Du hjäper för att slippa ta tag i dina egna bekymmer.
Du hjälper för du tror att du inte kan hjälp dig själv. 
Du hjälper för att du får dåligt samvete.
Du hjälper för att visa att du har ett gott hjärta. 
Du hjälper för att du tycker synd om någon.
Du hjälper för att andra ska bli beroende av dig.
Du hjälper i tron att den andra ska blidka dig.
Du hjälper i tron att den andra ska ändra sig. 
Du hjälper för att få vara behövd.
Du hjälper för att du lärde dig som mycket liten att du fick något tillbaka. 
Du hjälper för att du tror att du kan hjälpa.

När vi hjälper har vi alltid ett syfte och det syftet är inte så ofta för att bara få ge utan för att få.

Kanske är det så att vi aldrig kan hjälpa någon alls. Vi bidrar med något men sällan hjälper vi. Det vi bidrar med kan bidra till att förvärra eller att stoppa upp en pågående process. Kanske sällan bidrar det till att människan förändrar sin egen situation. 

I mitt arbete som terapeut finns det många förföriska situationer. Många leder mig in i bås där andra vill att jag ska framstå som ett omen som visar vad som är rätt och fel och vilken väg som är rätt att vandra på. Sådant förför bara mitt ego.

Jag vet inte ett skit om det. Jag vet bara det som är rätt för mig och det vet jag kommer inte att fungera för dig. 

Men det är en sak jag vet och det är förmågan att göra vad jag kan för att rubba ditt nuvarande kanske fastskruvade läge för att få dig att bestämma dig och ta reda på vad du vill och kanske i så fall få dig att välja din nya väg. 

Jag tänker att om du får möjlighet att känna smärtan och kärleken kan det vara så att du hittar en ny öppning. Jag vill att du ska få möjlighet att se att du alltid gör tydliga val. Jag vill att du ska fatta att det går att gottgöra andra och förlåta sig själv. Jag visar i vilken riktning vägen kan finnas men du måste hitta din väg och vandra den själv. 

Men hjälpa nej det gör jag inte. Då kommer inget att hända. Då gör jag ditt jobb och därmed stjälper jag det du kanske är på väg att lyckas med själv.

Är du en människa som försöker hjälpa andra i all välmening? Är du klar över dina egna syften när du hjälper? 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Johan Andersson
Ystadsvägen 28
121 49 Johanneshov
0762- 289948