Bloggen har flyttat till samtalforallablog.wordpress.com

torsdag 1 oktober 2015

I skyddet av den våta filten

Rädslan för det okända, det hemska vi tror vi befarar och förändringen i sig är en rädsla som är hur stor som helst. Rädslan kan få oss att göra riktigt dumma saker och dummare än så. 

Vi gömmer oss, vi säger konstiga saker, vi tror på våra egna tankar som är framställda av rädslan, vi känner känslor förstärkta av vår egen rädsla. Vi gör konstiga handlingar som både vi själva och andra knappt eller inte alls förstår. 

Vi gör allt för att bli av med rädslan till och med isolerar oss, vägrar förändra oss och fortsätter leva ett eget destruktivt liv bara för att slippa möta det nya, det okända och alla andra känslor av rädsla som vi med vår strategi tidigare kämpat för att slippa. 

Vi lyckades nästan men verkligheten hinner ikapp!

Kaoset, vår vägran till förändring och vårt destruktiva liv blir en paradox som vi tror ska rädda oss. Men den dödar oss. Sakta men säkert dödar den oss först inifrån och sedan synligt utifrån.

Pang!! så är vi döda!!








Men i denna kropp och i denna lilla hjärna finns det en liten liten pojke eller en liten lite flicka. Så liten men ändå full av all klokhet, all kärlek och all omtanke. En liten människa som blev rädd en gång för länge länge sedan och sedan dess inte vågat sig ut från sitt gömställe.

Den tunga våta filten ligger där och täcker barnet helt. Det finns nästan inte alls en chans för det lilla barnet att klara av att lyfta på ens det minsta lilla hörn av filten för att visa att hon eller han finns till. Där inne under den våta filten gömmer sig det lilla barnet. Barnet andas men ibland är det knappt.

Rädd!

Naken!

Utsatt!

Missförstådd!

Jag vill ju bara en sak. Jag vill ha kärlek. Jag vill visa kärlek. Jag vill vara i kärlek.

Där långt där inne under den våta filten märkte jag att jag ibland kom. Idag så händer det att jag får en tendens att drar mig tillbaka dit igen och i mitt släptåg kommer humörsvängningen och andra avarter. Oftast hinner jag aldrig under filten utan enbart snuddar den våta filtkanten. Känna fukten. Vägen tillbaka till mitt genuina jag kommer ganska snart där efter.

Hur ser din våta filt ut, finns den för huvud taget och om den finns, vill du ta dig därifrån eller vet du redan hur du ska göra?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Johan Andersson
Ystadsvägen 28
121 49 Johanneshov
0762- 289948