Bloggen har flyttat till samtalforallablog.wordpress.com

onsdag 28 oktober 2015

Mitt eget mellanrum

Man brukar säga att det är punkten som förstärker det sist skrivna. Det är tystnaden som förstärker det sist sagda. 
Det ligger något i tysnaden som öppnar upp våra sinnen och gör dessa tillgängliga för oss själva. I tystnaden finns närvaron i avsaknad av då eller sedan. Det är där allt händer.

När jag blir medveten om mina tankar och mitt egos irriterande försök att ta plats har jag chans att bli närvarande. 

Den närvaron befinner sig mellan mina tankar och det är just där emellan jag har möjlighet att få kontakt med mig själv. Kontakt med det som omsluter mig. Kontakt med här och nu. 

Det är inte mina tankar som lugnar mig. Det är inte mina känslor som lugnar mig. Det är inte mina handlingar som lugnar mig. Det är tystnaden och mellanrummen    där emellan. 

Att hitta mig själv är just att hitta detta mellanrum.

Jag har stört detta mellanrum genom alla mina tankar och känslor. Jag har stört detta mellanrum genom att handla och på det sättet inte givit mellanrummet en chans att närvara.









Hur gör du för att ge ditt mellanrum en chans?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Johan Andersson
Ystadsvägen 28
121 49 Johanneshov
0762- 289948