Bloggen har flyttat till samtalforallablog.wordpress.com

torsdag 12 november 2015

Det minsta lilla väcker till liv igen

De finns över allt. Det lilla. Det lilla som jag inte borde ha gjort. Det lilla som var en repris av vad jag gjorde igår. Det lilla som kanske legat där hela tiden och väckte något i mig direkt igen. 

Varför sa jag det? Hur tänkte jag? Nu gjorde jag det igen? Här ska jag inte vara! Jag triggades igång.

Egentligen är det mycket enkelt. Jag fick ett återfall av ett gammalt beteende. En gammal lösning. Släcka en påbörjad ångest. Skydda en rädsla. Lika enkelt som jag tyckte jag steg ur för länge sedan, steg jag in igen i detta. Så vad är problemet, stig bara ut igen?!

Men, det är inte det jag gör. Jag stiger inte bara ut igen, viftar bort det och låter det passera. Det som väcks är i stället gamla känslor från gamla beteende. Gamla lögner som var på väg att avslöjas. Gamla beteenden som då väckte starka känslor av skuld och skam. På en sekund väckte jag detta monster till liv igen. Monstret hade bara legat i djup dvala. Aldrig försvunnit.

Nu ligger det lilla där och upptar mina tankar och känslor och gett näring till samma monster. Nu har skulden och skammen tagit plats igen. Jag bygger på i min hjärna på det lilla som bara växer och växer. Avslöjad? Märkte han något? Var jag ensam? Hur ska andra reagera? 

Helt plötsligt har jag lämnat över kontrollen till någon annan. Jag äger inte den själv.

Det lilla tar sin sin plats och kletas omkring av tankar och känslor som får det att växa.

Det lilla som egentligen bara var en flashback från förr, blir ett åter fallande. 

Samtidigt är det bra att det händer för det får mig att förstå. Jag är mänsklig och jag har detta i mig. Jag har under lång tid lärt mig att hantera olika saker och förändrat. Men i särskilda situationer är jag inte förberedd och då startar autopiloten igen, som den lärt sig från förr. Då, på särskilda signaler, blir det som förr.

Det är i dessa beteenden jag ska vara tacksam för att jag blir påmind att det finns krafter som vill böja tillbaka den gren jag valt att böja åt ett annat håll.

Tack för att du kom, men nej tack jag vill att du går igen du lilla.

Väcks du ibland av gamla beteenden som bara finns där, som de aldrig försvunnit?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Johan Andersson
Ystadsvägen 28
121 49 Johanneshov
0762- 289948