Bloggen har flyttat till samtalforallablog.wordpress.com

måndag 2 november 2015

Handling och reaktion

Jag plockar mina ämnen från bloggen både i det som sker just nu och sådant jag plockar upp som är tänkvärt och som tvistar till tankarna och känslorna. 

Denna gång plockar jag ämnet från en film jag såg i helgen. Jag har legat sjuk i förkylning och det är alltid en utmaning att inte orka mer än att bara vara. Solen och känslan  jag får när jag är på landet förförde. Vanliga rutiner kopplas bort både för att jag inte ska när jag är sjuk och att jag inte orkar. Jag mötte mig själv i min egen stress i detta och det jag gjorde i stället. Både sådant som kändes bra men också sådant som kändes mindre bra.

I alla handlingar som vi gör finns det alltid en reaktion kopplad till detta. Både hos den som gör handlingen och hos den som blir utsatt för den. Reaktionen kan vara kort eller ligga kvar väldigt länge. Den kan äta upp oss inifrån eller vara flyktig, lika fort som den kom. 

Reaktionen börjar hos den som gör handlingen väckt av gamla eller nya känslor. Full av kraft och egen vilja att drivas av något och föra något framåt eller undvikande i rädslan för att något annat ska hända. Tankar och känslor styr starkt våra handlingar i riktningar vi klarar och/ eller i riktningar vi inte tänkt oss. Handlingen skapar en egen inre reaktion som vi bär med oss och som ibland blir ett fortsatt mönster. Reaktioner som förlamar eller får oss att ta nya djärva steg.

Den handlingen vi gör blir samtidigt en reaktion både hos den som påverkas av handlingen och i omgivningen i övrigt. Reaktioner som sätter sina spår eller som blir lika flyktigt för att upplevelsen inte var personlig. 

Det som är avgörande i reaktionen hos den som gör handlingen eller den som tar emot eller påverkas av handlingen är hur dessa personer förhåller sig till handlingen. Samma handling kan både hos avsändaren och mottagaren upplevas olika hos olika personer styrt av vad vi själva har med oss i bagaget och hur medvetna vi är om oss själva. Hur vi reflekterar och kan se vår egen del i det som sker och hur vi kan hantera skam och skuld. Hur våra värderingar är och vår egen självkänsla. Många saker gör att det beror på hur reaktionerna blir av de handlingar vi gör eller tar emot.

Vi gör handlingar för att vi vill få reaktioner och vi gör handlingar för att vi inte orkar med våra egna reaktioner. Vi låter oss själva ta emot handlingar för att vi inte klarar annat eller så är vi en mottagare men kan konstatera att reaktionen uteblir för att vi inte känner att detta har med vår egen person att göra. Ingen reaktion är given utan allt styrs av oss själva.

Detta skapar hopp eftersom detta innebär att vi faktiskt kan hantera väldigt mycket i livet förutsatt att vi har koll på vårt eget ego och vårt eget jag, vårt inre liv.

Har vi koll på vårt inre liv är jag övertygad om att färre dåliga handlingar sker skapade av mina egna reaktioner och detta i sin tur leder till att det blir färre dåliga reaktioner hos den som mottar.

Handling är också handling av kärlek på samma sätt som reaktion och mottagandet av handlingen. Styr jag mina egna reaktioner och fokusera på kärlek kommer detta att påverka mina handlingar som i sin tur kommer att påverka mottagandet av min handling och reaktionen på denna.

Har du koll på dina handlingar och reaktioner?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Johan Andersson
Ystadsvägen 28
121 49 Johanneshov
0762- 289948