Bloggen har flyttat till samtalforallablog.wordpress.com

måndag 9 november 2015

Jag ger mig själv tillåtelse för jag gör mina egna val

Jag äger mig själv. Ingen annan äger mig mer än jag. Ingen annan. Ingen religion. Ingen arbetsgivare. Ingen stat. Ingen ångest. Ingen alkohol. Ingen drog. Ingen svår sjukdom. Ingen sekt. Inte mina barn. Ingen moral. Ingen skuld. Ingen skam. Inga energitjuvar. Inget och ingen äger mig.

Jag fattar mina egna beslut även fast det bland är svårt. Jag gör mina val och jag får själv skörda resultatet av allt detta. Även när min självkänsla är i botten gör jag mina val, även fast det ibland känns som någon annan bestämt. 

Jag gör mina val och jag bygger dessa val på kärlek eller rädsla. Jag gör mina val och bygger dessa på tankar och känslor. Jag gör mina val på för mig sådant som jag upplever sant och sanningar även fast det som är sant inte alltid är det. Jag gör mina val på olika grunder och ibland vet jag inte vilka grunder det är. Jag gör mina val och på det handlar jag. 

När jag handlar så är det just utifrån de val jag gjort på de grunder jag tänkt eller känt. 

Jag gör mina val. 

Ibland låter jag mig tror att det är andra som gör mina val och att jag inte haft några val. Men det har jag alltid. 

Jag gör mina val. Utifrån det som sker gör jag min bedömning av hur jag ska förhålla mig till allt. Utifrån det gör jag sedan mina val. Jag fattar mina beslut utifrån mitt eget riskmedvetande. Ibland blir det fel.

Jag tillåter mig själv att vara den jag är och göra det jag gör när jag gör det. Jag tillåter mig själv att vara lat när jag är det. Jag tillåter mig själv att vara glad när jag är det. Jag tillåter mig själv att vara ledsen när jag är det. Jag tillåter mig själv att göra fel. Jag tillåter mig själv att ha det bra. Jag tillåter mig själv att be om ursäkt och att förlåta. Jag tillåter mig att känna för mycket, att tänka för mycket och att agera för mycket.

Jag gör allt detta för att jag äger mig själv och jag fattar mina egna beslut.

Har du svårt att se att det alltid är du som styr dig själv? Vill du gärna se att det är andra som gör dina val eller att du är drabbad av otur eller omständigheter som gör att allt blir som det blir?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Johan Andersson
Ystadsvägen 28
121 49 Johanneshov
0762- 289948