Bloggen har flyttat till samtalforallablog.wordpress.com

onsdag 11 november 2015

Någon annans själ

Det finns alltid ett skäl i någon annans själ att saker blir som det blir. Mina skäl är inte som andras skäl och vi har två olika själar.

Vi tänker olika och vi känner olika. Vi gör olika. Vi har var och en olika historia och olika tankar om framtiden. Vi bär på olika och vi har på olika sätt förmågan att vara här, då eller sedan. Mina rädslor är ingen annans och dina rädslor är inte mina. Jag har ingen aning om vad du tänker eller känner och vad allt är som du sparar med dig. Jag vet inte dina hinder eller fasor. Jag ser inte dina bilder och du ser inte mina.

Jag behöver lita på att du gör allt du kan för att det ska bli så bra som möjligt och jag hoppas att du kan lita på att jag gör det bästa jag kan för att det ska bli så bra som möjligt. Jag vet att du gör ditt bästa utifrån din situation och lita på att jag gör det bästa jag kan utifrån min situation. Hade vi kunnat göra på annat bättre sätt så hade vi gjort det. Detta är jag helt säker på utan någon som helst reservation och tvekan.

Jag vet inget om dig men många gånger tror jag att jag vet något om dig, vilket givetvis är helt fel. Däremot vet jag och lär mig varje dag om vem jag är. Vad jag gör, vad jag tänker och vad jag känner. När jag sedan tittar på dig ser jag alltid dig med mina ögon, mina tankar och mina känslor. Jag skapar mig en bild av dig som mest handlar om mig. Just därför förstår jag absolut inget av vem du egentligen är. Jag kan ha idéer men de är lika sanna som de är osanna. 

När jag väljer att se det på detta sätt ökar också min förståelse och min respekt. Jag förstår att jag aldrig kan förstå utan vad jag kan göra är att vara ödmjuk för dina val oavsett om jag själv tycker om dina val eller inte. För dina val har inte med mig att göra utan de är på alla sätt dina.

I detta ligger att acceptera, acceptera och acceptera. Regnar det så regnar det och jag kan inget göra åt det. Jag behöver inga förklaringar och förstå varför det regnar, det bara regnar. När det regnar så behöver jag förhålla mig till det och göra mina val för vad jag ska göra om jag vill gå ut. Paraply, regnkappa eller tillåta mig själv att bli blöt. 

Tack för att du är som du är och att du tar hand om dig och dina val. Jag kan och jag vill inte övertyga dig för då kanske du gör ett val som inte är bra för dig. 

Du har dina skäl i din själ och jag har mina skäl i min själ.

Tack för att du tar hand om dig.

Har du svårt att skilja på dig och andra?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Johan Andersson
Ystadsvägen 28
121 49 Johanneshov
0762- 289948