Bloggen har flyttat till samtalforallablog.wordpress.com

måndag 23 november 2015

Risk är alltid en risk

När saker händer är jag oftast en del i det. Det finna givetvis, i sin begynnelse undantag som terror, katastrofer och annan utsatthet som plötsligt kommer utifrån eller vissa typer av sjukdomar men inte alla.

Jag tar risker i mitt liv. Varje dag är en risk på olika sätt. Risken att råka ut för en olycka ökar ju mindre jag rör mig och samtidigt ju mer jag rör mig och är aktiv ökar risken att det kan hända. Satsar jag pengar behöver jag ta risk för att få avkastning och satsar jag på annat sätt på något är det inte självklart att jag får tillbaka min insats och min ansträngning. 

I går kväll tog jag en risk. Jag ställde mig på en plats på gården som inte var en parkeringsplats. Ibland fungerar det men inte i går. Jag blev kort först besviken när jag såg boten men samtidigt så visste jag att det kunde hända. Jag var en del av min egen handling.

Det vi väljer att envist bära på som handlar om vår historia och som vi inte mår bra av är en risk vi tar. Risken att bli mer sjuk, få ett odrägligt liv och tappa förmågan att äga oss själva. På samma sätt är det med risker vi tar genom vad vi äter, röker, dricker, alkohol eller andra saker som vi stoppar i oss som kan skada vår kropp.Vi tar risker och tänker att vi inte kommer att drabbas. Miljön är på samma sätt något vi tar risker med, genom att inte göra det vi kan för att ta hand om miljön kommer detta att leda till att vi kommer att bli drabbade på något sätt.

På samma sätt är det att inte ta hand om oss själva, det är en risk vi tar och för varje dag vi inte tar hand om oss genom att offra oss själva för andra för att tro oss få det vi saknar, inte bli ensamma eller på annat sätt få oss att känna rädslor, tänka konstiga tankar om oss själva eller göra saker vi kanske inte egentligen vill, blir risker vi tar som kan komma all leda oss längre bort från oss själva.

Jag tar risker och jag är en del av det även fast jag ibland vill skylla på omständigheter och otur.

Min parkeringsbot är ett enkelt exempel men handlar egentligen om mitt liv. Bästa sättet att hantera boten är att betala den, reflektera och göra mig av med känslan. På samma sätt är det i livet, bästa sättet att få ett bra liv är att göra mig av med det som besvärar mina tankar och känslor och fokusera på det som stimulerar och får mig att växa.

Vad tar du för risker i ditt liv? Hur skulle ditt liv se ut om du förändrar denna risk?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Johan Andersson
Ystadsvägen 28
121 49 Johanneshov
0762- 289948