Bloggen har flyttat till samtalforallablog.wordpress.com

torsdag 19 november 2015

Vi matar den vi vill mata

Det är vad vi vill som vi gör. Ingen gör något annat. Vi kan vilja bra saker eller mindre bra saker, allt styrs av vårt eget fokus och hur vi förhåller oss till oss själva. Det vi söker oss till och vill, det är det som vi känner trygghet i och känner igen. Det som är bekant kan vi sortera in och är enkelt för oss även om det är sådant som kan upplevas tvärtom för den utomstående.

Det är också allt sådant som jag känslomässigt eller intellektuellt vill som också är det som jag matar. Jag matar mig med det som bekräftar vad jag i mig själv känner. Jag gör saker. Jag tänker saker. Jag känner saker. Allt sker inte i mig och med mig. Jag matar och jag bekräftar det som är bra eller det som är mindre bra bara för att få rätt i det jag känner om mig själv. 

Jag matar mitt ego för att bekräfta att jag inget kan, inget duger till, inget är eller kanske har förmåga till. Allt bekräftar det surr som pågår inne i mig och som länge hindrat mig. Ju mer jag matar desto mer bekräftar jag mig själv och går mot att det jag bekräftar blir en sanning. 

Jag matar mitt jag, den som aldrig försvinner men som mitt ego gärna vill förminska. Jag matar mitt jag med kärlek,  bekräftelse på att allt jag gör är något som får mig att växa och lära mig mer om mig själv. Jag matar mig med det jag kan, det jag gör, tänker och framför allt det jag känner. Jag ger mig själv kredit för mina framsteg även de som är små. Jag bekräftar min tacksamhet och det jag är stolt över. Jag vågar be om hjälp. Jag gör så gott jag kan. 

Det är inte genom att tro att jag kan sluta mata mitt ego som jag kan lyckas att vända min självkänsla utan det är genom att mata mitt jag. På så sätt förminskar jag egots kraft.

Mitt ego var länge oerhört starkt och sökte bekräftelse på olika sätt, men bekräftelse genom att bekräfta min dålighet. Det jag gjorde innebar stor utsatthet som samtidigt var ett kaos jag kände igen. Jag sökte mig till min egen trygghet som var kaoset.

Först när jag kunde förstå vad kärlek var och våga möta det i mig själv började jag sakta mata mitt jag och detta innebar sakta att mitt ego minskade. Inte försvann men minskade.

Vem matar du och varför? Matar du det som är bra för dig?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Johan Andersson
Ystadsvägen 28
121 49 Johanneshov
0762- 289948