Bloggen har flyttat till samtalforallablog.wordpress.com

fredag 22 januari 2016

Jag är, så de så

Det är så förbannat lätt att döma, både andra men särskilt mig själv. Ha en massa åsikter om vad som är rätt och fel och hur det egentligen skulle vara och hur jag eller andra skulle ha gjort. Jag var formligen full av det förut och nu har det avsevärt minskat för att ge plats för fokus på mig själv, vad jag behöver göra genom att acceptera det jag gjort och att just göra det jag vill istället för att ha fokus på det jag inte gjort. 

Energi är en kostant så gäller det att sortera det jag vill lägga energi på. Jag tror vi alla gör så men vi behöver sortera det vi vill och just nu acceptera det eller  ändra på det till vad vi vill. Så länge jag känner mig värdelös så kommer jag att lägga energi på det som bekräftar detta. Känner jag mig smart kommer jag att lägge energi som bekräftar det. Det är just därför en arbetsgivares roll är att bekräfta det som är bra till sina anställda för detta leder till mer bra saker på samma sätt som vi själva behöver göra det samma mot oss själva.

Så dömer jag mig själv eller andra så har det en grund, jag tror på det jag dömer, om mig själv att jag inte duger, för att bekräfta att det är så. De som dömer andra lovar jag har en gigantisk lista på sådant som personen dömt ut sig själv om. Jag granskar och behöver granska min lista. 

Varje dag jag lever har jag gjort saker som är bra och saker som är mindre bra. Garanterat finns det mängder av båda delarna. Jag kan välja att göra mig uppmärksam på båda eller välja att se någon av dessa delarna. Det jag väljer att fokusera på är också så jag vill bekräfta mig själv. Jag kan plocka fram båda och jag väljer vad jag vill se. 

Min dag hade definitivt inte kunnat bli på något annat sätt än som den blev. Detta på grund av två skäl: 1. Den blev inte det och nu är det försent att ändra på det. 2. Om jag velat att den skulle bli på ett annat sätt hade jag gjort så redan från början, under dagen. 

Med detta enkla faktum är det lätt att betrakta vad som varit. Att ångra, känna skuld och skam och bli bitter leder ingen stans. Jag gjorde som jag gjorde och det blev som det blev för att jag gjorde så bra jag kunde med de förutsättningar jag hade och det jag ville med den del som jag hade ansvar för. Visst det låter lätt men jag vet, tro mig det kan innebära en vandring dit för att fatta det. En viktigt påminnelse varje dag. 

Dömer du dig själv och andra? Kan du bli bitter och ångra saker? Mår du bra av det? 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Johan Andersson
Ystadsvägen 28
121 49 Johanneshov
0762- 289948