Bloggen har flyttat till samtalforallablog.wordpress.com

söndag 31 januari 2016

Jag tar giftet bekräftelse om och om igen

Det är så lätt att ha en massa åsikter och ställa sig i samma kör som många andra i en fråga bara för att det på något sätt stämmer in på våra rädslor eller tyckande. Sällan har vi hela bilden klar för oss eller så kanske vi inte ens har en aning om vad det handlar om men åsikter har vi. Den information vi tar till oss kommer många gånger inte direkt från källan utan vi lyssnar på hörsägen, debattinlägg, eller kanske bara genom att läsa en rubrik. Det blir som ett horoskop allt stämmer in på just oss och därför blir vi så intresserade av det fast texten är generellt skriven. Det är vi själva som tolkar in det vi vill tolka in. Allt handlar om medveten retorik som vill få oss att agera i en speciell riktning och alla är vi så förutsägbara. Reklam fungerar på detta sätt, dejting och kurtiserande på samma sätt. Män är förutsägbara och kvinnor lika så. Det är som man skulle kunna skriva en manual på hur man ska dejta och den som följer manualen får någon att bli förälskad i en. 

Vi längtar så efter att bli bekräftade och att få tillhöra en grupp eller någon, vi förbereder oss till att bli förförda. Reklamen lyckas med detta, politiken lyckas med detta, huliganer lyckas med detta, invandrarfientliga grupper lyckas med detta, män och kvinnor lyckas med detta när de söker en partner osv. Vi människor blir totalt förförda på olika sätt och vi har knappt kraft att stå emot. Senast i går var det en känd författare som kommenterar huliganers agerande där de tar lagen i egna händer, som något positivt och när verkligheten uppdagas och hon får kritik kommer kommentaren;- jag visste inte. Jag tror jag har hört det förut, vi visste inte, vi hade ingen aning. Just nu läser jag om människor som bränner ner flyktinganläggningar av liknande skäl. Vi bekräftar och vi låter oss bli bekräftade. Bekräftelsen att få tillhöra och att bli uppmärksammade är ett gift som vi gång på gång tar för att få kicken i vår kropp. Vi är beredda att göra allt, till och med att mörda.

Jag förlorade min familj och mina barn för detta, jag förlorade ett arbete jag hade och jag har förlorat vänner. Mitt begär på bekräftelse suddade ut alla andra regler och förhållningssätt. Jag blev beredd att göra vad som helst för att känna att jag dög som man och människa. Bara jag fick den där bekräftelsen så kunde jag för en stund känna mig lugn.

Ibland kan jag känna att vi alla går omkring i våra egna drömmar, var och en, om vem vi egentligen vill vara och jagar febrilt efter förebilder och grupper eller personer att anknyta till. Problemet är att vi aldrig kommer att bli nöjda för det är bekräftelsen i sig som är kicken, det är bara ett symtom på något betydligt djupare och någon slags tomhet i oss själva. Vad det är för dig måste du själv ta reda på, jag gör vad jag kan för att finna det i mig.

Har du behov av att bli bekräftad? Händer det ibland att du begår misstag och detta går över styr? Finns det händelser så här efteråt där du tydligt ser att det var ditt bekräftelsebehov som spelade dig ett spratt?
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Johan Andersson
Ystadsvägen 28
121 49 Johanneshov
0762- 289948