Bloggen har flyttat till samtalforallablog.wordpress.com

tisdag 26 januari 2016

Min kropp speglar mig

Hur jag mår i min själ, hur jag tänker och känner påverkar min kropp, min hud, mitt hår, mina naglar, mina inre organ, hur min kropp allmänt är och hela dess funktion. Reaktionerna kan vara styrda av det jag är medveten om eller i mitt omedvetna. Varje cell i min kropp har behov av att hitta sin kemiska balans och blir störda när den kommer i obalans vilket påverkar allt annat. 

Varje gång jag märker en obalans i kroppen behöver jag fråga mig själv om jag har obalans i mitt liv, mina tankar och mina känslor. 

Jag såg ett program på tv, kort som handlade om en grupp av människor där de hade sex fingrar på varje hand. Detta var ett resultat av ett enzym som det producerades mer av under ett visst stadie av barnets utveckling i mammans mage. En kemisk process som innebar en förändring i barnets utveckling. En ny norm hos en grupp av människor sprungen ur en enzymtillväxt under en kort tid av barnets utveckling. Så lite kan förändra så mycket. Då förstår ni hur allt hänger ihop och hur viktigt det är att hitta vår egen balans. Sjukdomar och förändringar i vår kropp kan påverkas av vårt inre själsliv på samma sätt som yttre faktorer som vi utsätts för.

Vi behöver fundera på vad vi äter, vilken luft vi andas och hur mycket vi tar hand om hela vår kropp. Men vi behöver också fundera över vilka tankar och känslor vi väljer att bära på. Allt påverkar vårt totala hälsotillstånd. Allt sitter ihop. 

Just de senaste dagarna har jag haft någon slags klåda på min hud som givit mig utslag. Först tänker jag att jag är allergisk mot något eller att det har någon koppling till min tidigare förkylning. Efter ett tag väljer jag att också se hur detta eventuellt kan ha kopplingar till min vardag just nu. Var har jag varit, hur har jag känt mig, är det något som ligger och stör mig på något sätt i det jag tänker eller känner? Hur känns det i mig? Allt har betydelse och på min egen karta, där jag letar, behöver jag tänk på alla dessa faktorer. 

Jag är och känner mig som jag lever och hur jag lever kommer att påverka hur jag har det. Min motståndskraft har en tendens att försvagas och blir mer påverkat av allt som kommer utifrån mig om jag inte har kolla på hur det är inne i mig. 

Tänker du att du befinner dig i ett sammanhang och att hur du lever i allt påverkar hur du har det? Finns det saker i dag du skulle behöva ändra på för att du ska kunna må bättre? 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Johan Andersson
Ystadsvägen 28
121 49 Johanneshov
0762- 289948