Bloggen har flyttat till samtalforallablog.wordpress.com

onsdag 27 januari 2016

Tåla mod

När jag kommer i situationer eller utsätter mig själv för situationer är modet det viktigaste jag har. Moder att stå kvar. Moder att inte automatiskt agera. Modet att stanna upp. Modet att formulera min känsla. Modet att känna. Modet att backa. Modet att inte gå in kampen och agera utifrån mitt intellekt. Modet att hitta min balans och reflektera. 

Listan kan bli lång och allt handlar om att inte agera på egots signaler eller på rädsla utan trots detta ändå snabbt inse vad det är som väcks i mig och hur jag snabbt kan finna modet. 

Allt annat leder mig själv in i situationer och känslor jag inte nödvändigtvis behöver eller kanske inte alls ska vara i.

Rädslan är så snabb på att ta över och begränsa mig medan modet kan få mig att nå ny höjder. Rädslan är det inga svårigheter att agera utifrån, det går automatiskt. Men att agera utifrån kärlek både till mig och den andra det är där modet behöver samla alla sina resurser för att ta kampen mot rädslan. 

Jag vet att när modet vinner befrias jag från min rädsla, ändå behöver jag ta denna kamp varje gång. Inte i situationer jag lärt mig att hantera på ett annat sätt utan när det inte är så. 

Igår satt jag i ett möte och vi samtalade om olika saker i livet. Jag försökte att observera och inte bara agera. Just denna kväll var jag också ganska trött och hade lite motståndskraft. Plötsligt, från ingenstans kom jag ur balans och reagerade med ryggmärgen och gav inte de svar och den reaktion jag tänkt mig och när jag skulle beskriva min känsla i det som hände blev det missförstånd. Det som stannade kvar i mig var känslor av irritation och någon slags flykt. Självklart handlade detta om mig och just det faktum att jag saknade kraft att hantera situationen eftersom jag redan var i obalans i och med att jag var mycket trött och hellre hade suttit hemma och bara göra inget. Denna gång bad jag inte om ursäkt vilket kändes tokigt.

För vissa är denna obalans en konstant och då själ den oerhört mycket energi som istället skulle kunna användas på annat sätt. 

Varje dag och i varje situation krävs det mod att tåla mod framför rädslan. 

Hur gör du för att bli bättre på att tåla mod för att ha mod att nå kärleken i dig? 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Johan Andersson
Ystadsvägen 28
121 49 Johanneshov
0762- 289948