Bloggen har flyttat till samtalforallablog.wordpress.com

onsdag 10 februari 2016

Drömmar en chans till reflektion

Inatt eller snarare i morse hade jag en dröm. Min dröm handlade om ett hus men fantastisk havsutsikt och en massa fina spännande djur och fiskar i havet. Huset var i bedrövligt skick med läckande tak, konstig lukt och murket golv. Huset var mitt eget och drömmen gav mig en massa besvär och en massa saker som jag skulle ta hand om och en känsla av att jag gjort en dålig affär.

Hur viktiga är våra drömmar och vad betyder all dramatik som vi fångar i symbolik i våra drömmarna? Kanske inget eller något. 

Det viktigaste kanske mer är vad jag själv väljer att tolka in och det jag drömt vad det kan tänkas säga till mig själv. När jag är vaken pågår detta hela tiden så varför inte också använda drömmarna som ytterligare ett sätt att reflektera och fundera över sådant som är viktigt för mig och som driver mig framåt. 

Min dröm idag kan jag tolka på lite olika sätt. En känsla handlar om att jag kanske kan känna att jag inte alltid gör så bra affärer. En annan att jag faktiskt har ögon för det viktigaste och det var drömmen utsikten. Ett tredje att jag kan förvalta och att det är i sig  inte ett direkt problem, mer att det är en massa jobb. Eller så är huset min känsla av mig och utsikten det jag vill uppnå och min riktning. 

Drömmen i sig är inte viktig och vad den exakt handlade om utan det är mer hur jag förhåller mig till det jag drömt om och vad det väcker för tankar och känslor i mig. Tankar som väcker känslor och känslor som väcker tankar. Vad jag vet är att allt som jag tänker och känner är sådant som jag själv konstruerat och de kan vara sanna men också väldigt osanna. De tankar och känslor jag vill ha äger jag och det är sedan upp till mig att förändra det jag vill ha. Matematiken är enkel, så vad är det egentligen jag känner i mitt undermedvetna som blir styrande?

Enda chansen att komma åt mitt undermedvetna, så jag får reda på vad jag undermedvetet kan vara styrd av och som kanske speglas i mina drömmar är att börja tala med mig själv och andra om mig själv. Vilka tankar jag har, vilka känslor jag har. Mina tillkortakommanden och min skuld, min skam och min sorg. Min glädje och lycka. Desto mer jag gräver i mig själv för att lära mer om mig själv ju närmare kommer jag min egen kunskap om mig själv och minskar därmed mitt undermedvetna.

Jag går från en människa som inte är medveten om mig själv till en människa som känner, tänker, reflekterar, har känslor och agerar på ett medvetet sätt och med öppna sinnen för det som är här och nu.

Hur medveten är du om dig själv och det som sker inne i dig? Brukar du tänka på dina drömmar och få dina drömmar att ställa frågor till dig som du söker svar på? Vad skulle det innebära för dig att bli mer medveten om ditt eget varande?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Johan Andersson
Ystadsvägen 28
121 49 Johanneshov
0762- 289948