Bloggen har flyttat till samtalforallablog.wordpress.com

måndag 1 februari 2016

Fantasin kan hjälpa mig eller förgöra mig

Tänker vi på något intensivt och fokuserar på detta så kan vi säga att vi attraheras till detta och sannolikheten ökar att det vi attraheras till kommer att bli uppfyllt just på grund av detta. Både verkligen positiva saker som de verkligen negativa sakerna. Känns det logiskt? Så tänker jag och jag kan själv märka hur det som jag fokuserar på blir en attraktion som inte är bra för mig eller som verkligen för mig framåt. 

Jag lyssnade på ett program på radion nyligen, P3 dokumentär som handlade om två väldigt unga bröder, som mördade en kompis. Barn dödar barn. Hela berättelsen byggdes upp på de olika barnens utsatthet som ledde till egen fantiserad verklighet och föreställning som sedan i sin förlängning ledde till ett planerat mord. Hela upplägget byggde på hur vi själva skapar egna världar utifrån våra egna rädslor som från fantasin leder till en fysisk verklighet och aktiva handlingar. Detta gäller oss alla och visar på den kraft projiceringar och attraktion kan göra med oss. Ingen kommer undan. Attraheras jag i mina tankar till att jag inte är smart är det precis så det blir och tvärt om. Tanken har en stor kraft och kan göra fantastiska och också fasansfulla saker allt supportat av vår rädsla eller vår inre positiva kraft, låt oss kalla det senare kärlek. 

När det händer saker i samhället som vi kanske inte själva ser men läser om och det piskas upp en rädsla i detta kan vi bygga upp en fantasivärld och illusion i tron att verkligheten är på det sätt vi fantiserar om. Vi tror på att verkligen är ett samhälle som är i förfall fyllt av våld och fruktansvärd utsatthet. Med denna "fantiserade" verklighet bygger vi sedan upp vår egen värld. När vi enbart lyssnar på vad andra säger, rapporterar och beskriver så får vi enbart någon annans rädsla och egna syften till livs inte faktiskt en sanning.

Denna typ av fantasivärld och indoktrinering finns det överallt. För de som tror att kärlek är det som porrindustrin levererar blir verkligheten ganska skev. För den som tror att en ras, färg eller kön är mer värd än någon annan kommer en dag att inse hur vriden tankarna varit. För den som tror att verkligheten är den fantasi som olika religiösa fanatiska fundamentalister, kommer att bli besviken på samma sätt som allt annat som skapas och beskrivs av andras känslor och upplevelser, inte av dina egna.

Om vi väljer att lyssna på andras rädslor och andras syften mer än våra egna kommer ofta att få ta del av en mer svart och skruvad värld en den faktiska värld som finns runt omkring oss. Vi väljer då att ta mer intryck av andra än oss själva och det finns en risk att det sällan blir det kärleksfulla som kommer att styra oss utan sådant som kan bekräfta vår egen outtalade rädsla.

Jag har i omgångar attraherats av bekräftelse och det har lett mig fel, fruktansvärt fel. Jag har attraheras av sådant som skulle ge mig kickar och det har i omgångar gjort mig allt annat än framgångsrik. Mina fantasier fick mig in på spår som som enbart innebar att jag svärtade ner mitt eget varumärke. Det handlade verkligen om fantasier frammanade av andras sätt att bekräfta mig som jag också kickade igång på. Jag levde i omgångar helt inne i min egen bubbla.

Hur kan fantasin för dig leda dig rätt eller fel? Har du situationer som du själv kommer ihåg och kan beskriva där din känsla blev mer styrande en balansen mellan dina känslor och dina tankar?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Johan Andersson
Ystadsvägen 28
121 49 Johanneshov
0762- 289948