Bloggen har flyttat till samtalforallablog.wordpress.com

måndag 8 februari 2016

Vad gör jag här....?

I går kom jag in i en diskussion och jag klev rakt in i klaveret, splash!

Vi hade en allmän diskussion några vänner och jag, det började med ett ämne men vi stannade inte där utan vi fortsatte med en massa andra ämnen och fastnade som ofta i politik. Jag har varit i dessa situationer tidigare tycker att jag borde ha lärt mig, men ack nej. Jag klev rakt i diket där jag inte skulle vara. Jag fann mig förhållandevis snabbt och kunde hantera situationen ganska bra men jag klev in i det och var där en stund. 

Vi vet var vi har varandra och vi ser saker på lite olika sätt och det är ok, men ändå blir jag ibland förvånad. I dessa situationer stannar jag inte bara upp och accepterar att det är olika utan jag argumenterar och nästan ska övertyga. Ofta blir det sällan bättre utan skapar ytterligare motsättningar och strid. Inget mer än diskussion men ändå. Hur svårt kan det vara att bara konstatera att det är olika?!

Jag vet att detta är en gammal strategi som ibland har svårt att släppa hos mig och som handlar om att alla ska tycka lika som mig. Samtidigt tillåter jag mig själv att kliva in i en intellektuell kamp där jag tror att det finns en vinnare och just där i detta ska jag inte vara.

Har jag inte lärt mig mer än detta?

I den situation som var i går hade jag tydligen inte det. Mina känslor och gamla karaktärsdrag fick för en stund fäste, även fast jag förhållandevis snabbt kund kliva ur och gå därifrån med ett leende på mina läppar. 

Jag vet att jag behöver vara uppmärksam på att inte fastna i ego- diskussioner där någon ska vinna och då gärna jag. Det blir intellektuellt tjafs som egentligen är ganska tråkigt och som jag spridit allt för mycket i mina dagar.

Många gånger och allt för ofta har jag grävt ner mig i denna typ av tjafs och jag gör det tydligen fortfarande. Det är bara att beklaga men är så tacksam att jag ganska snabbt kan kliva ur detta och i de flesta fall be om ursäkt för att jag tillåtit mig själv att vara där. Oftast blir just det sista väldigt förlösande och väldigt neutraliserande. 

När diskussioner ändras från att nå målet, rätt eller fel till att tala om vad vi känner i olika saker, även politik för den delen blir också diskussionen på ett annat sätt. Den handlar då inte om att ifrågasätta utan mer om att lyssna.

Kommer du i situationer där du verkligen märker att du startat upp en situation som du verkligen inte ska vara i? Hur gör du när du backar ur denna situation?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Johan Andersson
Ystadsvägen 28
121 49 Johanneshov
0762- 289948