Bloggen har flyttat till samtalforallablog.wordpress.com

lördag 23 april 2016

Att bli ifrågasatt

Vi lever i vår värld och omkring oss har vi förhoppningsvis de som vill stötta oss själva. De stöttar oss för det är ok att vi är som vi är. De stöttar oss för att de vet att saker och ting inte behöver vara lika utan det är ok att det är olika.

Samtidigt bygger vi upp det som är vi utifrån det vi möter och det i sin tur skapar ett jag i var och en av oss som successivt utvecklas. Jag idag behöver inte nödvändigtvis vara jag i morgon. 

Den egna bubblan vi skapat av vår egen trygghet i harmoni med andra kan däremot lätt rubbas när vi inte är trygga i den vi tycker att vi är och kan känna harmoni i det oavsett vad som sker utanför oss själva. Vi kan bli ifrågasatta. Vi kan ibland känna att vi behöva förklara oss. Vi kan ibland känna att vi får påstående mot oss som vi inte känner igen. Ibland kommer vi i försvar. 

När detta dyker upp handlar det någonstans om att vi inte själva accepterat den vi är och det vi gör. Vi tror att vi behöver försvara sådant som inte behöver försvaras och vi tror att vi behöver förklara sådant som inte behöver förklaras. Vi är i något stycket inte trygga med den vi valt att vara och vi har i och med det inte accepterat oss själva.  

De som kommer utifrån har sin syn och vi har vår egen, var och en. Ibland kanske vi lyssnar för det finns något som kan vara viktigt för oss att lyssna på, för det kan finnas en poäng, trots att vi accepterat den vi är eller det vi gör. Ibland inser vi att det inte alls är så. 

Lyhördhet för nya intryck är ett sätt att ta emot men behöver inte vara ett sätt att ta in det som just då kommer. Vi tar emot de gåvor andra ger men vi bestämmer själv om vi vill använde de gåvor som vi får. 

Grunden för all utveckling ligger just i att acceptera den vi för tillfället är. En paradox men ack så sann.

Jag märker i min egen utveckling hur viktigt det är med just detta att acceptera min egen situation och mitt eget läge och hur avgörande det varit för mig för att sedan kunna gå vidare och utvecklas. När jag inte accepterat har jag fastnat i mina egna grepp. 

Sitter du fast i dina egna föreställningar eller har du accepterat att du just nu är den du är men att du ändå är öppen för intryck? Hur påverkas du av vad andra tycker? 

Idag är en dag jag acceptera mig själv men väljer ändå att lyssna på andra. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Johan Andersson
Ystadsvägen 28
121 49 Johanneshov
0762- 289948