Bloggen har flyttat till samtalforallablog.wordpress.com

fredag 8 april 2016

Döva, lindra eller utveckla

Blir vi arg går vi ut och går. Blir vi stressade tränar vi. Är det mindre bra hemma arbetar vi mer på jobbet. Känner vi oss ensamma hemma går vi på ett fik för att träffa och vara med andra. Smärtar det ordentligt dricker vi, drogar, spelar, använder sex eller överdrivet annat för att stilla alla känslor och döva tankar. 

Vi hittar olika sätt att ta hand om våra känslor för att få till en förändring. Det är bra i sig för när vi gör något som förändras känslan. Vi hittar våra lösningar. Droger och andra beteenden och beroenden får oss besatt, då har vi tappat greppet och skadar oss mer än vi läker. 

Det som däremot aldrig förändrar på detta sätt är våra tankar. Vi har enbart lagt dessa i ett vänteläge eller tryckt undan det någonstans. Den som alltid hittar olika sätt att förändra och kanske rent av döva känslan har sällan löst grundproblemet, hantera våra tankar,  utan istället bara skuffat undan det som gnager. Det är lite som att lägga på locket när det kokar men ändå inte stänga av spisen. 

Träna och fokusera på olika sätt är bra och det har en tendens att ge oss en annan och bra känsla. Det skapar en antidepressiv situation. Att uppehålla sig och göra andra saker genom att bryta ett beteende samma sak. Men fortfarande löser det inte grundproblemet men mildrar nu läget vilket skapar en möjlighet att göra på ett annat sätt ich ge tankarna en ny vinkel och ett andrum. 

Tankarna vi har behöver sin egen hjälp genom reflekterande, diskuterande, arbeta med olika verktyg ich processer för att medvetandegöra mig själv vad det är som händer och vad jag tänker. Sanningar eller osanningar. Påhitt eller verklighet. Se skillnaden mellan det som är utanför mig själv och det som är innanför mig själv. 

För mig var bekräftelsen min vilseledare medan mina grundkänslor och tankar vilade kvar i mig vilket gjorde att jag sökte fler och fler bekräftelser för att stille de känslor som annars dominerade mig. 

Först när jag kunde möta min egen del i allt som skedde började en förändring sakta ske. Förändring genom accepterande, ursäkter och förlåt. Förändring i form av mål och handlingar. Förändringar i form av handlingar som gav resultat till andra känslor. 

Vad överkonsumerar du? Hanterar du dina tankar eller är det så att du enbart  mildrar? 

Idag är en dag jag är observant på vad jag mildrar och hur och hur jag gör med flödet av mina tankar, utvecklar eller gömmer undan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Johan Andersson
Ystadsvägen 28
121 49 Johanneshov
0762- 289948