Bloggen har flyttat till samtalforallablog.wordpress.com

onsdag 13 april 2016

Du tänker för mycket

Tankar surrar i vårt huvud hela tiden. Bra tankar och mindre bra tankar. Tankar om rädslor och tankar om längtan. Tankar in ensamhet och tankar om sällskap. Tankar om vad andra gör men inte jag och tankar om vad andra har men inte jag. Tankar av oro och tankar av bitterhet. Tankar om att känna sig som ett offer eller att andra är förövare. En massa tankar som i många lägen tyvärr bidrar till att dämpa oss och hålla oss nere, än lyfta oss. Det som gör oss rädda har ett större fokus och får oss att vara mer uppmärksam på detta än det som fyller oss av kärlek. Instinkten att överleva och rädslan för alla faror är starkare än tron på att det finns något som skyddar oss.

Det är inte det vi är rädda för som skrämmer oss utan det är våra tankar om vad som kan göra oss rädda. Tankarna styr oss i en mängd olika riktningar och sätter en massa griller i vårt huvud. Det är som vi ibland blir jagade av tankarna utan att kunna komma ifrån det som sker i vårt huvud. Tankarna tar över och är det tankar av rädslor vi valt är det också det som skrämmer oss. 

Kunde vi gjort bättre? Kunde jag sagt annorlunda? Vad ska andra tycka? Hur ser jag ut och är det ok det jag gör? Åsikter om mig och det jag gör och åsikter om andra och vad de gör. En mängd åsikter och tyckanden. En mängd frågor och för mig just då, sanningar. Det tar aldrig slut. Tankarna hemsöker mig om det som skett i min historia och det jag eller andra gjort eller inte gjort. Tankar hemsöker mig mig och äter upp mig inifrån eller så agerar jag ut de tankarna skapar genom att driva mig själv mot en sakta eller plötslig död.

Vilka tankar jag än har så vet jag aldrig om de är sanna eller falska. Men eftersom jag har dessa tankar så tror jag att de är sanna. 

Vi tänker för mycket och kanske reflekterar för lite omkring vad vi egentligen tänker. Tänk om vi kunde byta ut våra tankar mot reflekterande eller varför inte total tystnad. Vad skulle då hända? Tänk om det gick att helt stänga av allt vi tänker för en dag, vad skulle detta göra åt oss? Tänk om det var möjligt att bestämma helt vilka tankar jag vill ha och stänga ut de andra.

Precis så är det, vi tänker för mycket och vi sorterar för lite i vad vi tänker och det är förödande för oss. Därav är till exempel meditationen framgångsrik, för den lär oss att försöka frigöra oss från våra tankar. Därför är positivt coachande och "mindsetting" framgångsrikt för den lär oss att mata våra tankar med sådant som lyfter oss istället för att göra oss rädd.

Hur gör du med dina tankar, sorterar du och kanske väljer stunder att reflektera eller stilla det som tänks inne i dig?

Idag är en dag jag ska vara uppmärksam på att tänka mindre och göra mer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Johan Andersson
Ystadsvägen 28
121 49 Johanneshov
0762- 289948