Bloggen har flyttat till samtalforallablog.wordpress.com

måndag 18 april 2016

Fyra steg till förändring

Allt blir mycket enklare med struktur. Struktur skapar en karta för mig och gör det logiskt. Jag får något att följa och jag kan gå tillbaka till kartan om jag glömt bort eller förirrat mig. Jag vet i varje stund var jag är och vad jag håller på med. Det blir inget mumbo jumbo. Förutsatt givetvis att jag litar på den som givit mig kartan och att jag har tillit till att kartan är en sanning.

Ett sätt att se på detta av flera är följande steg:

1: Ge upp
2: Rensa upp
3: Gör upp
4: Väx upp

Ge upp
Ge upp handlar om att vi behöver inse att vi själva med de strategier vi valt inte för tillfället kan styra vårt eget skepp. Det handlar om att vi behöver förstå att det finns andra krafter som just nu är starkare än vår egen tänkande vilja. Varför jag skiljer på tänkande och kännande vilja är att det i dessa stunder är den kännande viljan som tagit makten. Vi behöver inse att vi är maktlösa i det som sker och att vi är del i det som sker. 

Ge upp handlar om att fatta beslut som handlar om vi ska leva eller dö och om att våga be om hjälp. 

Rensa upp
Detta steg lär oss att vi behöver göra en total genomlysning av oss själva och se vad som hänt i livet och på vilket sätt vi bidragit till detta. Vi behöver vara ärliga och varken glömma bort händelser eller undvika att ta upp vissa andra händelser. Allt behöver komma på bordet. Även sådant som vi kanske tror inte har med saken att göra. Så länge det finns ogräs kvar kommer det att växa mer.

Gör upp 
När jag gjort min inventering av alla händelser i mitt liv som jag varit en del av, på något sätt, behöver jag göra upp med dessa händelser, tankar eller känslor. Jag behöver be om ursäkt till de jag kan tänkas ha skadat och jag behöver förlåta de jag felaktigt dömt. 

Väx upp
När jag insett att det handlade om mig. När jag utan undantag rensat upp det som hänt i mitt liv och sett min del i det. När jag gjort upp med det som hänt och gottgjort, då är det dags att med denna nya insikt växa upp. Jag behöver använda mig av de nya verktyg och det nya uppvaknandet. Jag behöver lära om och göra om. Jag behöver varje dag använda mig av min visdom för att nå de förändringar jag själv vill nå genom att skapa en bra balans mellan vad jag känner, vad jag tänker och vad jag gör.

Dessa regler är en del av min egen framgång.

Vilka regler lever du efter?

Idag är en dag jag är uppmärksam på vilka regler jag lever efter i mitt liv.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Johan Andersson
Ystadsvägen 28
121 49 Johanneshov
0762- 289948