Bloggen har flyttat till samtalforallablog.wordpress.com

onsdag 6 april 2016

Gör alla misstag du kan

Tänk om tänk annorlunda. Vi går genom livet i rädslan för att begå misstag och göra fel. Vi skyddar vårt anseende och rykte genom att ha en mask av skydd mot fel och på så sätt göra oss helt oantastbara. Ingen ska se vad jag inte kan och vad jag inte mäktar med. Ingen ska förstå att jag egentligen inte kan något. 

Vi är livrädda för att göra fel i tron att det är det som är meningen med livet, att skydda sig från alla fel. 

Tänk om livet handlar om att tänka precis tvärt om. Tänk om det handlar om att göra så många fel som möjligt, just för att vi ska lära oss att veta hur man gör fel så vi sedan kan göra rätt. Ingen kan något från början. Ingen kan hoppa över att träna. Ingen blir en mästrar direkt oavsett vad det handlar om. Bli mästare i en sport eller att hantera sitt liv. 

Alla bär på samma skräck och alla gör fel. Fel är mänskligt och jag menar, nödvändigt. Att erkänna fel och misstag är en styrka. Men att erkänna fel är också att vara öppen för att andra får ha fel. Vi blir mer tillåtande.

Livet är förgängligt så allt vi gör, allt vi tänker och känner är sällan eller aldrig fast materia. Det är ganska snabbt och direkt just en del av vår historia och sällan, jag skulle vilja säga aldrig har det med vår närvaro här och nu att göra.

Fel är inget som definierar oss även fast många tror det, kanske alla på ett eller annat sätt. Fel är bara ett sätt att lära i livet och att få erfarenheter som jag tidigare saknat.

Jag skyddade mig länge mot omvärlden så att de skulle förstå att jag var oantastbar. Jag skyddade mitt anseende. De fel jag senare upptäckte att jag gjorde och fortfarande gör är just den kunskapsbank jag idag använder mig av som terapeut. Jag är skör, jag är unik och jag gör fel. Idag använder jag mina fel som bra exempel. Jag slänger successivt delar av min gamla rustning för att visa att jag är just jag gjord av kött och blod sprungen i denna värld med allt som jag behöver lära mig in till döden tar över.

När jag vågar göra fel har jag också möjlighet att utmana mig att nå utanför min egen komfortzon och det som jag är van vid. Jag kommer då att våga ta steget ut i det okända.

Så gör fel och tillåt dig att göra fel för snabbt är det en del av din historia och du har chans att göra nya fel allt för att lära dig.

Tillåter du dig att göra fel och kanske till och med ser till att göra fel för att det sedan ska bli rätt?  

Idag är en dag jag ska se till att tillåta mig att göra fel så jag har en chans att lära mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Johan Andersson
Ystadsvägen 28
121 49 Johanneshov
0762- 289948