Bloggen har flyttat till samtalforallablog.wordpress.com

torsdag 14 april 2016

Samtalet med andra

I mig själv pågår ett evig samtal fyllt av tankar och åsikter. Ett samtal som styr mig i en eller annan riktning. Alla samtal som förs där inne har kanske all relevans i världen eller ingen alls. Jag skapar den dialog jag vill och jag får de svar jag vill. 

Men egentligen är det när jag möter andra och i dialog med andra jag prövas med mina strategier, tankar och känslor. När jag vågar lyfta min egen inre monolog eller dialog till någon utanför mig själv, det är då jag prövas. I mötet och i samtalet möter jag andra som har egna inre samtal med sig själv. Två sanningar som kan mötas till något gemensam men absolut inte självklart. I detta land är vi nämligen 9 milj människor som var och en har sin egen sanning om livet. Sin alldeles egen idé om vad som är rätt och fel och hur saker och ting ska vara.

I samtalet med andra kan vi ibland våga pröva oss själva och blotta vår inre dialog. Blotta sådant som besvärar oss men också sådant som bara handlar om våga egna fantasier, tankar och känslor. Många av oss öppnar aldrig denna dörr i rädsla vad andra ska tycke, vi blir hemliga. Ändå är det i den yttre dialogen och i samtalet vi har chans att pröva om sådant kan delas med andra och för att ta reda på om vi är ensamma i våra tankar och vår smärta. Vi har också chans att pröva om vi blir utan undantag respekterade eller om vi kommer att möta  motstånd i våra tankar.

I mötet med andra och i samtalet kan jag se om mina sanningar behöver justeras eller om sanningarna jag bär på fortfarande gäller. Ensamhet är till exempel en sådan sanning som jag kan pröva i mitt möte med andra för att se om min ensamhet enbart är mina egna tankar om ensamhet eller om mina tankar håller även i dialog med andra. Jag har chans att pröva mina beteenden och jag har chans att pröva alla mina åsikter och funderingar. Stämma av om det jag känner eller tänker är olika eller lika utan att värdera det.

Jag bar länge på mina hemligheter och mina sanningar. Jag fastnade i mitt eget sätt att tänka fram till den dag jag öppnade upp för andra att se vad jag tänkte och vad jag gjorde. Då började min egen prövning och min egen chans att själv få möjlighet att ompröva mina tidigare beslut.

Hur mycket prövar du dina inre tankar och visar i möte med andra vem du just för tillfället är?

Idag är jag uppmärksam på att möta andra inte bara för att tala om mig utan också för att lyssna.   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Johan Andersson
Ystadsvägen 28
121 49 Johanneshov
0762- 289948