Bloggen har flyttat till samtalforallablog.wordpress.com

torsdag 30 juni 2016

Frys ned för en stund

Det finns ibland saker vi irriterar oss över eller som skapar olustkänslor. Det är kanske saker som får oss arga eller ledsna. Det pågår känslor i vår kropp som får oss att göra saker, tänka saker eller känna saker. Automatiska tankar får oss spontant att känna att om problemet, som känns som orsak, inte fanns hade allt varit bättre. Vi kämpar för att lösa vårt problem men faller istället isär i hopplösa diskussioner och tokiga beteenden. Vi blir verkligen inte oss själva utan mer en fruktansvärt dålig kopia. Våra rädslor styr och får oss att känna oss som offer även fast vi själva ibland utpekas som förövare.

Bara jag fick rätt. Bara jag fick den andra att ändra på sig. Jag ska minsann inte låta mig hunsas. Det är den andras fel inte bara mitt. Självkänslan får ett antal törnar och vi är bereda att göra vad som helst för att försvara det vi har kvar.

I dessa situationer när det finns tydliga låsningar finns det bara en sak att göra.

Frys situation. Frys problemet. Lägg det på vänt. Finn en väg ur om än tillfällig så att du kommer i balans igen. När vi fryser något gör vi detta för att vi behöver ta en paus. Vi behöver få tillbaka balansen och respekten till oss själva oavsett hur och på vilket sätt den andra kommenterar det som sker. Vi behöver respektera och ta hand om oss själva för vi känner oss själva bäst. Kommer besvärliga känslor upp frys och gör det som känns rätt. Märker du att du är på väg att göra saker du inte vill, frys det som just pågår. 

Jag de kan uppleva oss som vi smiter och att vi vill fly undan och känner andra så, så är det ok. Det kan upplevas att vi duckar för ett problem och det är ok. Vi gör en paus för att undvika något annat och för att samla våra känslor och tankar. 

Frysa innebär inte att döda diskussionen eller ämnet utan enbart ett sätt att ta en paus. Frysa är att bevara något för framtiden som vi då vill fånga upp igen. Frysa är ett sätt att respektera både oss själva och andra. 

Självklart ligger det på oss själva att tina upp det vi fryst så vi får ett avslut men under förhållanden där vi kan hantera det på ett sansat sätt. Om vi inte tinar upp alls ja då givetvis har vi smitit undan det som känns. Men även detta kan vara ett bra ämna att börja med om ämnet vi fryst känns tufft. Tala då om det och vad som känns. Våga vara öppen och ärlig omkring det som känns för just det kan inte ifrågasättas. Sanna ärliga uttryck för känslor är en bra väg igenom. 

"- När du gör så, då känner jag detta."

Jag har varit i dessa situationer en mängd gånger och jag möter i mitt arbete så mycket låsningar som handlar om hur människor kommer i försvar och känner sig inlåsta i hörn och vill försvara sig. Känslor av att inte vilja bli satt på och känslor av hur den egna självkänslan dyker i botten. Känslor där vi känner att eget erkännande av en svaghet blir en seger för den andra. känslor där vi förintar  det lilla som finns kvar av oss själva.

När vi inte kan hantera situationen händer det att vi gör riktigt hemska saker, sådant som vi vet att vi kommer att ångra men som just när det händer blir ända vägen ut. 

Hur gör du när det håller på att brista inne i dig? 

Idag är en dag jag är ärlig med det jag känner och visar mig själv respekt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Johan Andersson
Ystadsvägen 28
121 49 Johanneshov
0762- 289948