Bloggen har flyttat till samtalforallablog.wordpress.com

tisdag 12 juli 2016

Ansvar

Vi har alla ett ansvar. Ett ansvar som det enbart är vi själva som kan ta. Ingen annan varken vill eller kan ta detta ansvar även fast andra ibland försöker. 

Ansvar handlar om att vi behöver göra val. Ansvar kan kännas skrämmande och ibland blir det stressande att veta att vi har detta ansvar. Flera av oss försöker slippa detta ansvar genom att inte göra något val men även det är ett sätt att tolka sitt ansvar. Vissa vill överlämna sig till en religion som i sin tur ska fatta de viktiga besluten och ta ansvar, men även det är ett val. En del väljer att bestämma och kontrollera allt och lämnar inget åt slumpen. Andra går vind för våg och bryr sig inte vilket i sig också är ett val. Den medberoende gör ett val att låta någon annan styra sitt eget liv. Den beroende gör ett val genom att falla åt alkohol, sex, droger, träning, städmani, spel eller något annat som vi maniskt konsumerar. Allt är val som i sin tur handlar om ansvar. Ansvar som andra kanske har svårt att hantera men för den enskilda är det enda val som kan göras i stunden. 

Var och en tar ansvar med de egna valen även de som inga val vill göra. Vi har också som kännande och tänkande individer, människor och medborgare en skyldighet att ta ansvar för det vi gör enligt lag. Ansvar över våra egna liv är samtidigt det ända som vi instinktivt är födda med. Ansvaret att se till att vi överlever. Inget är så tydligt som detta och särskilt tydligt blir det i en krissituation. Vi kan skapa en mängd strategier och handlingar för att se till att vi klarar oss. Grundvärderingar som vi annars kan hålla hårt på, blir överkörda av instinkten överlevnad. 

När jag skriver om allt detta med ansvar så blir det så tungt. Ansvar hit och ansvar dit. Det blir som allt ligger på just mina axlar. Precis så är det också. Vi kommer inte undan. Samtidigt är just detta en del v livet. För vissa kan detta ibland bli för mycket vilket får oss som tycker det att vi vill smita undan. Tyvärr blir det också ett val. 

Kan jag komma undan ett ansvar? Svaret på den frågan är enkel, nej jag kan inte på något sätt komma undan. Vi är fångade i vårt eget ansvar på samma sätt som vi är fångade på denna jord. Vad vu än gör så slår det tillbaka på ett eller annat sätt.

Jag har alltid gjort val och tagit ansvar för min egen överlevnad och mitt eget liv. Ibland har det varit en massa tokiga val som visat på mitt ansvar.

Hur förhåller du dig till ansvar och val. Har  du strategier som handlar om att försöka smita undan eller bär du dit ansvar med vördnad?

Idag är en dag jag förstår sambandet mellan mina val och hur det speglar mitt eget ansvar. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Johan Andersson
Ystadsvägen 28
121 49 Johanneshov
0762- 289948