Bloggen har flyttat till samtalforallablog.wordpress.com

onsdag 6 juli 2016

Jag tror jag kan styra utgången

Är du vidskeplig? Tror du att om du gör på ett visst sätt eller tänker på ett visst sätt så kommer du att lyckas. Då kommer du att klara av något som du just håller på med. Räkna antal bokstäver och önskan att de ska gå jämt ut. Sparka på dörrfodret fem gånger innan du lämnar huset. Lyckas se sju röda bilar. Hjälpa någon. Lyckas träffa tre gånger i en papperskorg med papperstussar. Olika sätt att tänka och göra som bringar tur med sig. Jag tror alla har en mängd olika fixa idéer som vi lite gör på skoj men samtidigt också tror lite på.

Jag har ett och det är just detta att bokstäver i ett ord ska gå jämt ut. En fix idé som bara finns där och som jag inte lägger så stor notis vid idag men ändå gör jag det tid till annan. 

I går skulle jag göra ett prov och när jag satt och väntade på att det var min tur satt jag och mediterade lite och gjorde allt för att lugna ner min andning eftersom det jag skulle göra kändes lite nervöst. Samtidigt när jag satt där kom en liten fluga flygande förbi och satte sig på mig. Flugan var envis så jag tänkte att du vill något. Jag hade lätt kunnat bara döda flugan men något sa mig att flugan skulle ge mig tur. Jag lät flugan vara och jag lyckades med mitt prov. 

Var det flugan som gjorde att jag lyckades eller var det mitt sätt att tänka som gjorde att jag klarade av provet. Troligen var det så att med min medvetenhet och sätt att fokusera och koncentrera mig på det jag skulle göra i kombination med att jag kunde avleda en del av min nervositet till just omsorgen om flugan fick mig att lyckas.

Tankar vi har får vår kropp att reagera på olika sätt. Känslor som gör att vi lyckas eller misslyckas med saker som vi vill göra. Det är som det sitter en på min vänstra axel som inte vill att jag ska lyckas och en på min högre som tycker det vore bra om jag lyckades. Den som är mest övertygad vinner. Mitt jag och mitt ego.

Genom att skapa nya tankar kan jag förstärka kraften hos mitt eget jag eller mitt ego. Jag kan stärka eller minska kärlek till mig själv och min egen förmåga. Min fluga blev symbolen för kärleken till mig själv och att jag kunde lyckas.

Hur tänker du? Vad har du får egenheter i ditt sätt att tänka som ger dig tur eller får dig att lyckas eller misslyckas?

Idag är en dag jag tillåter mig att tänka på sådant som får mig att känna än större kärlek till mig själv och mina förmågor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Johan Andersson
Ystadsvägen 28
121 49 Johanneshov
0762- 289948