Bloggen har flyttat till samtalforallablog.wordpress.com

söndag 24 juli 2016

Viljan att vilja äga mer

Vissa av oss gör av med allt vi äger för att inte känna bindningar, krav och för att känna frihet. I ägandet ligger vår historia, hur vi definierar vem vi tänker att vi är eller vill vara och jagandet efter mer för att känna oss mer tillfreds och lyckliga. Vi blir vad vi äger. Ägandet innebär samtidigt att vi kommer längre bort från oss själva. Bort från vem vi egentligen är. Omedvetna om att vi från början var fullkomliga när vi föddes till denna värld. Fullkomliga och utan att sakna något. 

Mer av något ökar på, som en drog vårt behov av att få mer för att känna oss tillfreds. Vi skapar berg av något som omättat kommer att segra över oss själva. Allt nytt ägande blir som ytterligare en tyngd som läggs i vår redan fyllda ryggsäck. 

Jag kan känna hur mitt ägande skapar en massa förvaltning. Saker som jag måste ta hand om. Saker som går sönder. Saker som äter upp min tid. Samtidigt märker jag hur förvaltningen får mig att göra saker och hur det håller mig sysselsatt. I stunder kan jag känna att det bara blir för mycket. Ibland kan jag däremot se att det har ett värde, det får mig att känna mig nyttig och duktig. I samma stund äter ägandet tid som jag skulle kunna ha för att möta andra människor. Möten som jag samtidigt älskar. Jag tror att ägandet för mig blir ett sätt att hålla mig sysselsatt och definiera mig för att slippa ta risken att jag inte är någon och att jag blir ensam. Samtidigt riskerar jag att bli ensam när jag är upptagen med mitt ägande.

Jag kan komma på mig själv att slösurfa på blocket för att hitta en ny prylar att äga. En nyare bil, en bättre båt, en mer fungerande stereo. En tomt att äga eller varför inte en ny lägenhet. Jag har i alla år haft en dröm att köpa mig en gammal cabriolet eller liknande. Jag har provkört ett antal bilar men aldrig köpt någon. Jag upptäckte när mitt letande var som störst att jag helt plötsligt inte visste vad jag skulle ha bilen till och när jag skulle använda den. Det blev enbart en pryl utan egentlig praktisk funktion för mig. Idag lever fortfarande drömmen och det kommer att få stanna vid enbart en dröm. 

Har du tendenser att köpa saker för att du enbart vill ha? Samlar du på prylar eller har du hittat ett sätt att minimalisera ditt ägande? Äger prylarna dig eller du prylarna? 

Idag är en dag jag känner att jag är fri från allt ägande. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Johan Andersson
Ystadsvägen 28
121 49 Johanneshov
0762- 289948