Bloggen har flyttat till samtalforallablog.wordpress.com

onsdag 3 augusti 2016

Alla män har ett ansvar .... och alla kvinnor

Du har ett ansvar och jag har ett ansvar. Vi har alla ett ansvar att ta hand om oss själva och se till att vi själva mår själsligt och fysiskt bra. Vi har ett ansvar att se till att vi är i balans. 

När vi är i balans föds inga krig eller övergrepp på andra eller oss själva. När vi är i balans kan vi skilja på mitt och ditt. När vi är i balans vet vi var gränserna går när saker och ting är ok och när de inte är det. När vi är i balans utnyttjar vi inte andra eller förnedring oavsett om vi är kvinnor eller män. När vi är i balans utsätter vi inte oss själva för sådant som innebär att vi inte respekterar oss själva. När vi är i balans vet vi att ja är ett ja och nej är ett nej. När vi är i balans vet vi vilken del vi själva har ansvar för och vilken del den andra har ansvar för. När vi är i balans skyller vi inte ifrån oss eller är osanna. När vi är i balans projicerar vi inte  våra egna problem på andra. När vi är i balans vet vi vad som hör till vår historia och det som vi har framför oss. När vi är i balans är vår egen smärta inte någon annans och förövare vi tidigare mött ska vi inte hämnas via någon annan. När vi är i balans är vi varken offer eller förövare. När vi är i balans skapar vi inte drama. När vi är i balans kränker vi inte andra eller utnyttjar andra på grund av vårt kön eller vår styrka. 

När vi är i balans lever vi på ett sätt som är bra både för oss själva och andra.

Jag levde inte från början i balans och har gjort saker jag så här efteråt förstår varit både dumma, kränkande och bidrog till att förminska både mig själv och andra. 

Vilket ansvar tar du för din egen balans och vad har hänt när du inte varit i balans?

Idag är en dag jag balanserar för att nå en bra jämnvikt i mig själv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Johan Andersson
Ystadsvägen 28
121 49 Johanneshov
0762- 289948