Bloggen har flyttat till samtalforallablog.wordpress.com

fredag 19 augusti 2016

Enstaka intryck blir sanningar

Blir jag långvarigt sjuk ser andra mig som en person som är långvarigt sjuk och fokuserad på min sjukdom. Gör jag konstiga saker ser andra mig som en person som gör konstiga saker och kanske inte går att lita på. Uttalar jag mig konstig om saker, går illa klädd och är allmänt ovårdad ser människor mig som att jag inte tar hand om mig och inte är en av de andra. Börjar jag sluddra och vara i obalans identifierar andra mig som onykter och ber mig ta det lugnt. Ser jag för ung ut tar människor inte mig på allvar eller uppfattar mig som mindre vetande. Är jag tjock uppfattat människor mig som dum och undrar varför jah inte bantar. Är jag tyst uppfattar människor mig som viljelös, blyg och kanske oangagerad, kanske rent av skör. Kör jag en sportbil och går i kostym uppfattas jag kanske som rik och välbärgad. Är jag sambo med en för ung kvinna har hon tagit mig för pengarna. Blir jag tillsammans med en kvinna från ett asiatiskt eller afrikanskt land uppfattas jag som jag har svårt för att få tjejer och utnyttjar andras fattiga situation. Finns jag ständigt på Facebook uppfattas jag som jag inte verkar ha något annat för mig. Har jag en gång i tiden gjort saker fel blir jag dömd för alltid. Har jag pengar i överflöd och kommer från före detta Jugoslavien är allt svarta pengar. Bär jag slöja är jag underkastad. Är jag feminint lagd är jag bög. Har jag stora muskler äter jag anabola steroider. Åker jag motorcykel är jag farlig. 

Jag ni ser listan kan bli evig och vi bygger upp en uppfattning om vår omgivning och även om oss själva utifrån enskilda händelser som blir en identifiering av vad det är vi ser. Vi skapar snabba enkla schabloner så vi kan sätta människor i fack. Så fungerar vi och så vill hjärnan i oss ha det. Men märk väl hur fruktansvärt fel det blir. 

Jag har drabbats av detta vid många tillfällen och en del hänger för evigt kvar vid sina gamla uppfattningar. Det blir svårt att få en andra chans. Jag har på samma sätt själv dömt andra. 

Vi tror att vi kan bedöma verkligheten utifrån en enstaka händelse och att denna enstaka händelse är den objektiva sanningen. Så bygger vi upp vår värld  utifrån den enkla sanningen att vi i vår hjärnbark söker enkla svar för att kunna bedöma vad som är farligt och vad som är ofattligt. 

Generaliserar, dömer och bestämmer du hur saker och ting är även fast du inte alltid riktigt vet?

Idag är en dag jag väljer att inte generalisera och döma och ha snabba uppfattning om andra.   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Johan Andersson
Ystadsvägen 28
121 49 Johanneshov
0762- 289948