Bloggen har flyttat till samtalforallablog.wordpress.com

måndag 15 augusti 2016

Livet är meningen- tro inget annat

Jag kan inte påstå att jag funderar över vad som är meningen med livet, nuförtiden. Jag har insett att det inte är någon mening med det för detta skulle i så fall  innebär att jag samtidigt  tar steget från nu till något i framtiden vilket inte alls är det jag vill. Detta skulle innebära planer, utvärderingar, uppföljning och andra saker som handlar om att jag leva på ett sätt som innebär meningen med livet. 

Livet är det som pågår just nu med både sina uppsidor och nedsidor. Livet är och det handlar för mig om att förhålla mig till det som sker. Visst jag kan påverka mitt liv nu om jag handlar på ett sätt som är bra för mig men fortfarande handlar livet om här och nu. Människor agerar på olika sätt, jag påverkas av sjukdomar, miljö, olyckor, förtryck, lycka, svält, regn, vind, kyla, värme, kärlek, hat och till exempel överflöd. En mängd krafter som sammantaget sker utanför mig som jag behöver förhålla mig till. 

Nej detta innebär inte att jag enbart defensivt avvaktar för att se hur jag ska agera utan jag kan givetvis också vara offensiv genom att skapa det liv jag vill leva. Ha de människor omkring mig som skapar trygghet och kärlek, arbeta på ett arbete som ger mig glädje näring och respekt. Vara i miljöer som är hälsosamma för mig och som ger mig ett bra liv. Tanka bra tankar och skapa bra känslor. Ett offensivt arbete men på ett defensivt sätt. Desto mer krafter jag använder för att tvinga mig själv i en särskild riktning kommer att leda mig från mitt grundmål och meningen med livet eftersom jag då strävar bort ifrån nuet. Visst jag kan göra korta vinster men i det längre livsperspektivet blir jag en förlorare eftersom jag tveklöst kommer att tappa min egen närvaro här och nu.

Livet är det som pågår just nu oavsett om du upplever det som bra eller dåligt. Livet bara är och så kommer det alltid att vara. Livet är och du har varken ett bättre eller sämre liv än någon annan. Det som gör skillnad på dig och mig och alla andra är att vi hanterar och förhåller oss till det liv som pågår på olika sätt och får därmed lite olika resultat.

Om jag kan inse att jag har det liv jag har just nu ökar chansen till att acceptera det som sker för tillfället och när jag accepterar, först då finns det en chans att livet kanske kan ta en annan vändning genom att förstärkas eller ändras. Våra egna tankebanor och vårt eget agerande hur litet det än är kan som vingslaget från den lilla fjärilen skapa i det långa perspektivet en orkan eller en härlig mild sommarbris.

Funderar du på meningen med livet?

Idag är en dag jag låter livet bli vad det blir och jag ska göra allt för att hitta ett bra sätt för mig att förhålla mig till det som sker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Johan Andersson
Ystadsvägen 28
121 49 Johanneshov
0762- 289948