Bloggen har flyttat till samtalforallablog.wordpress.com

måndag 29 augusti 2016

Stäng dörren om det drar

När jag vet att min historia präglar mig här och nu på ett sätt som får konsekvenser för mig kanske grävandet i historien inte är lösningen. Det är inte säkert att mer kunskap och mer jagande efter svar på frågan varför kommer att lösa problemet. Grävandet kommer enbart att hålla mig kvar i min historia vilket kanske då också kan bli syftet. Grävandet medför inte en lösning utan konfirmerar och förstärker enbart en gammal syn på mig själv. Synen på mig själv som ett offer. 

Grävandet tillåter mig att vara kvar och gör att min smärta fortfarande får ett fotfäste. Vägen därifrån handlar mer om att våga släppa taget helt och gå vidare. Släppa taget och inte tillåta en gammal smärta fortsatt smärtar mig och inte låta den nya framtiden att plågas av det gamla. 

Vi äger oss själva och har möjlighet att skapa vad vi vill. Att leva i tron att gamla spöken skulle äga oss och påverka vår nutid är enbart ett sätt för oss själva att hålla oss kvar i det som varit. Vi själva öppnar nya eller gamla dörrar och vi själva kan stänga dessa dörrar när vi själva vill. Att ha dörrar på vid gavel med ett innehåll vi så gärna skulle vilja slippa är enbart ett självplågeri. Stäng dörren om det drar. I samma stund du har en dörr som du borde stänga men inte stänger är det för att du vill plågas av draget. Vad kan det annars vara? Inte handlar det om att söka svar på frågan varför det drar just på dig eller svar på frågan varför dörren står öppen. Nej du vet att där står en dörr som är öppen och vill jag inte att det ska dra på mig stänger jag den. Den som är snabb i tanken vill kanske gärna, med detta resonemang, kommentera att vi behöver veta att det är just dörren som gör att det drar så att vi vet att det är dörren vi ska stänga för att slippa draget. Jo det är ett sätt att lösa det och då vänta på svaret, ett annat är att testa att göra något och se vad som händer utan att från början veta orsaken.

Vi har en mängd dörrar vi har öppna som plågar oss på ett eller annat sätt och vi går och letar efter det ultimata svaret för att få svar på frågan varför de plågar oss. Jag vill påstå att vi vill att de ska plågas oss och att det finns en egennytta med det. Hade det inte varit det hade vi stängt dörren för länge sedan.

Så stäng dörren om det drar och testa om det fungerar.

Plågar du dig själv helt i onödan?

Idag är en dag jag stänger så många dörrar jag kan och öppnar enbart de dörrar jag vill öppna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Johan Andersson
Ystadsvägen 28
121 49 Johanneshov
0762- 289948