Bloggen har flyttat till samtalforallablog.wordpress.com

måndag 26 september 2016

Det står något i vägen och jag önskar att vi löser det

Kan du ibland uppleva att det står något emellan dig och din partner, din vän, en släkting, kompis eller kanske rent av din chef på jobbet? Att det finns något som blockerar er mer naturliga relation. Du kanske känner dig ifrågasatt, det saknas en tillit, det finns något som stör dig eller du upplever att du själv eller den det handlar om har en skuld som behöver gottgöras. På något sätt är det något som upptar dina tankar och känslor som gör att du inte känner dig tillräckligt ärlig och uppriktig i kontakten eller att du själv upplever detta hos den andra. Om det är på detta sätt behöver det ske något för att relationen ska kunna utvecklas vidare i en positiv riktning.

Det kan vara fantasier och att du vill mer än den andra eller tvärt om eller så är det så att det är något ouppklarat som står emellan er som gör att er relation står och stampar. Oftast är det något som behöver rensa i luften och det bästa sätter är att våga vara ärlig i sina känslor omkring vad vi känner. "- Jag känner så här...", "- Jag upplever att...", "- Jag behöver be om ursäkt för..." , "- Jag förlåter dig...", "- När du gör på detta sätt så....". Så länge något outtalat fortfarande lever i oss kommer relationen ha små chanser att bli hållbar och utvecklas.

Vårt negativa fokus blockerar vår egen ärlighet, vi känner det själva och det märks utåt. 

Kanske går relationen aldrig att reparera eftersom att vi blir blockerade av vår motståndsfokus eller så är det möjligt att göra något åt det, vilket då är ett arbete som måste göras av båda parter på ett eller annat sätt. Detta är också möjligt förutsatt att vi båda har en genuin vilja att både granska oss själva och beredda att göra förändringar. Relation är aldrig en människas verk även fast initiativet kommer från en av parterna. 

Jag levde i en relation där jag hade min del av att relationen inte fungerade. Vi hade ett hav av spärrar men jag kände att det var bara jag som skulle bidra till förändringen. Känslan var självupplevd och bland annat mina rädslor ledde till att vi gick skilda vägar. Det har tagit väldigt lång tid att nå en ny mer positiv nivå i denna x- relation, vilket jag tror att vi är på väg att lyckas med, 11 år senare. När man som vi har barn är det än mer viktigt att våga riva sina egna skyddsmurar och försvar för att finna en relation även efter att relationen brustit.

Jag har idag olika typer av relationer där jag ser min del i det som sker och inser att i en relation är det min uppgift att ta ansvar för mina 50 % av relationen och också tydliggöra när jag ser att det finns något som gnager mellan oss.

Har du relationer där det finns något som gnager och håller en distans mellan er?

Idag är en dag jag väljer att vara ärlig i mina känslor till de relationer jag har och vill fortsätta att ha.

 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Johan Andersson
Ystadsvägen 28
121 49 Johanneshov
0762- 289948