Bloggen har flyttat till samtalforallablog.wordpress.com

torsdag 22 september 2016

Hämnden är ljuv

Måtte han dö. Hoppas att hon får det surt i livet. Jag önskar att de blev sjuka. Tänk va bra om han fick lida som jag. Jag ska minsann repa hans bil eller stick hål i hans däck. Han borde få en riktig smäll. 

När vi tycker och känner att vi blir utsatta av andra vill vi gärna hämnas. Vi vill gärna att den andra ska få lida och få lika mycket tillbaka av det som vi fått utstå. Öga för öga, tand för tand. 

Hämnden gör oss till den förövare som ansatt oss själva. Vi blir både i ord och handling på ett sätt som vi själva ogillade.  Vad gör detta oss mer än att vi är av samma skrot och korn. Vi blir skadade och vi vill skada någon annan på samma sätt. Ibland gör vi det ibland blir det bara tankar och känslor i vår kropp. Oavsett så upptar detta en massa energi i vår kropp och i vår fantasi. Energi som håller oss kvar vid vår egen smärta. Energi som gör att vi fortsätter att själva lida. Den minsta lilla tanke om det som varit och som vi ogillar eller känner oss kränkta av gör att vi ännu inte släppt det som varit vilket betyder att vi fortfarande väljer att vara kvar i lidandet. Hämnden blir ett ältande inte en frigörelse. Hämnden har också en tendens att leda till nytt lidande. Se alla krig som pågår i världen. En mängd av dessa krig handlar om urminnes hämnd och oförrätter som aldrig får ett slut. Hämnden ärvs och i vissa fall vet inte nu levande hur allt egentligen startade utan de har bara fått ett arv att förvalta. 

Hämnden är en negativ tanke som vilar kvar långt bort från den kärlek vi själva behöver. Hämnden kan ha ett syfte och det är i så fall enbart att vi vill fortsätta lida och att vi fortfarande tycker synd om oss själva. Vi tycker att det finns en nytta i att försätta lida och vara ett offer. Vi blir själva identifierade. 

Jag har tänkt en massa hemska dumma tankar och min hjärna har tillåtit sig att vara upptagen av sådant som handlar om min egen historia och flykten från min närvaro här och nu. Till en början kommer jag ihåg hur jag tänkte; andra ska minsann få se hur jag lider och få se hur ledsen jag är. Jag drog också med andra i mina hämndtankar. Allt för att låta mig själv vila kvar i mitt eget elände och mitt egen självförakt.

Har du tankar om att vilja hämnas?

Idag är en dag jag tänker och känner att hämnden är mitt egos verk helt främmande från mitt genuina jag. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Johan Andersson
Ystadsvägen 28
121 49 Johanneshov
0762- 289948