Bloggen har flyttat till samtalforallablog.wordpress.com

lördag 17 september 2016

Hur uppfattas jag av andra

Jag har haft möjlighet att vid många tillfällen fråga mig själv hur andra uppfattar mig. Svaret är definitivt inte självklart och det är sällan andra talar om hur de ser på det. 

Saker jag säger eller inte säger. Sättet är närma mig andra eller ta avstånd. Hur jag tittar på andra eller hur jag undviker andras blickar. Vilka kommentarer jag säger och frågor jag ställer. Om jag har ett öppet välkomnande sätt eller är stängd i mitt bemötande. Om jag ständigt ser arg ut och har en särskild röst eller ser snäll ut och varierar min röst. Hur jag beter mig när jag själv är rädd eller stressad och hur jag visar det utåt. Om jag är transparent i mina känslouttryck eller om jag är svår att läsa av. Vilka bilder av mig som jag själv väljer att visa upp och hur mycket av detta som är en del av min egen historia. 

Vi har många olika manér som blir vårt sätt att identifiera oss. Vi går som vår pappa och kanske hostar som vår mamma. Vi brusar upp som pappa men säger inte vad vi själva känner som mamma. Vi kramas eller håller människor ifrån oss. Vad det än är så har vi sedan vi varit små präglats av våra föräldrar. När vi  växer upp lär vi hur vi är mot den partner som vi älskar. Vi agerar för att skapa eller slippa kaos. Vi blir en värsting för vi lärde oss att slåss eller skvallra och föra osanningar vidare. Vi identifierades oss som sjuka eller intellektuella, som överklass eller arbetareklass. Vi talar med mörk röst och ser allmänt farliga ut eller kvittrat som en fågel. Allt präglat av vad vi mött och vad som passerat oss under vår tid mot att bli vuxen. 

Jag lärde mig att kaos är tryggare än det tysta stilla. Jag lärde mig att vara otrogen för att inte bli sviken. Jag lärde mig att skrika och vara arg så jag fick som jag ville. Jag lärde mig att vara medberoende för att blidka det som sker. Jag lärde mig att ljuga för att skapa min egen sanning. Jag lärde mig att vara vänlig när det behövdes. Jag lärde mig att starta en massa projekt och hålla mig sysselsatt. Jag lärde mig att vara tyst och inte tala om det som var viktigt. Jag lärde att knyta näven i fickan och jag lärde mig att kämpa för min sak. Jag lärde mig att både vara hemlig och berätta vitt och brett. Jag lärde mig att vara duktig och praktisk. Jag lärde mig att inte känna efter och såra andra och jag lärde mig hur det är att bli sårad. Jag lärde mig att bara dominant. 

Jag har senaste tiden märkt hur vissa människor har svårt att hantera mina frågor och mitt närgångna öppna sätt. Jag har även hört att andra har svårt att hantera min ärlighet och spontana uppriktighet. Just dessa två saker behöver jag fundera extra på den närmaste tiden. 

Hur identifierar du dig och vad har du lärt dig i livet som du kanske extra behöver reflektera över? Hur uppfattar andra dig som du kanske inte är riktigt komfortabel med? 

Idag är en dag jag är i observant på mitt sätt, inte för att det kanske är fel utan mer hur det kan uppfattas. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Johan Andersson
Ystadsvägen 28
121 49 Johanneshov
0762- 289948