Bloggen har flyttat till samtalforallablog.wordpress.com

fredag 16 september 2016

Min känsla av att det är något

Ibland i olika sammanhang får jag bara en känsla att det är något. Jag har en känsla av att det ligger något annat bakom en kommentar, hur någon tittar på mig, någon som inte hör av sig eller t.ex. ett inställt möte. En känsla av något. 

Hur jag än försöker slå det ifrån mig och inte ta det personligt så vill detta ibland hålla sig kvar i mig. 

Beteendet i mig har sin grund i min historia och hur jag lärt mig att vara vaksam och läsa de små signalerna, som en intäkt för något som ska hända. Det är gamla inlärda beteenden och har inget alls att göra med det som händer. Jag tar det personligt och som någon typ av fara. 

När jag får denna typ av känslor är det gamla händelser och mitt eget ifrågasättande av mig själv som spökar och väcker i nutid gamla känslor från förr. Jag riktar tveksamheterna mot mig själv istället för att se det som händer som neutral  för att mer utgå ifrån fakta än något annat.

Låt mig ta ett exempel så att ni förstår. Om du vet att du gjort något som inte känns helt ok men som andra direkt kanske inte vet, då bär du på någon slags hemlighet. Varje insinuation, kommentar eller minsta lilla misstanke om att någon annan fått reda på det du gjort kommer att starta ett inre krig i dig. Du kommer att känna en misstanke som kommer att besvära dig även fast andra verkligen inte vet. Denna typ av känsla kan jag ha i mig även fast jag verkligen inte gjort något fel just för att det är en gammal känsla. Ibland kan det givetvis vara så att jag gjort något fel och då är det detta jag behöver hantera.

När gamla känslosignaler spökar är det oerhört viktigt att ställa sig själv frågan om det jag känner är sant. Om det inte är sant försöka förstå vad känsla kommer ifrån som ett sätt att lära sig hantera denna känsla framöver. Vad det än är som händer utanför mig själv är det processen som sker innanför mig själv som jag kan hantera och den processen har en benägenhet att hänvisa till en historia som inte längre är aktuell.

Går du med gamla känslor som gör sig påminda på ett sätt som besvärar dig idag men som egentligen saknar förankring i nutid?

Idag är en dag jag frigör mig från känslor från förr. 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Johan Andersson
Ystadsvägen 28
121 49 Johanneshov
0762- 289948