Bloggen har flyttat till samtalforallablog.wordpress.com

lördag 1 oktober 2016

Något märkligt hände idag

Jag steg upp mycket tidigt denna dag för det var dags för mig att åka ut på min första jakt som skytt. Detta var planerat sedan länge och jag skulle nu för fösta gången ta ett nytt steg i detta at bli jägare. Jag som knappt dödar insekter. Visserligen har jag avlivat djur som varit skadade och jag avlivar fisken när vi fångar den. Men nu skulle jag döda ett rådjur, räv eller en grävling för första gången. Skulle jag, göra detta? Det kändes konstigt när jag åkte iväg sex på morgonen till platsen där vi skulle träffas. 

Jag hade byggt upp en massa förväntningar om hur det skulle bli och vilka jag skulle möta och jag kände mig verkligen som en nybörjare, vilket jag också var och är.

Jaktlaget var en hop ödmjuka människor som lite som jag kom dit med olika typer av förväntningar. 

Efter ett tag var det dags att gå ut på passet och nu var det skarpladdat som gällde med allt vad det innebar. Vad hade jag läst och lärt mig, ja det var mycket att tänka på. Nu skulle allt ske praktiskt. 

Väl ute i skogen stod jag nu där på mitt första riktiga jaktpass och väntade att drevet och hundarna skulle göra sitt så att ett rådjur eventuellt skulle passare där jag stod och där jag kunde skjuta. 

Det som blev uppenbart var hur fokuserad jag blev när jag stod där och hur alla mina andra tankar inte fick plats för det fokus jag var tvungen att ha. Den minsta lilla brist på koncentration skulle göra att jag missade möjligheten att möta rådjuret och också få till en bra möjlighet att skjuta. Det var viktigt att skottet träffade bra och rätt från början. En fråga om respekt. Det fanns således ingen chans att hålla på med annat eller ens tänka på annat för då skulle jag missa hela grejen.  

När jag stod där kom helt plötsligt rådjuret från ingenstans och helt plötsligt var hon borta igen utan möjlighet för mig att skjuta. Det handlade om några sekunder.  

Nej jag han aldrig att skjuta fast rådjuret var bara ca 5 meter från mig. Jag blev paff hur snabbt det gick och hur många olika tankar som kom just i denna stund.        Rådjuret sprang vidare och jag fick god tid att titta på djuret fast det då var helt utanför mitt skjutområde. 1- 0 till rådjursgeten.

Det hänger således på mitt fokus om jag ska lyckas med att bli en bra skytt. Fokus och koncentrerad för att göra det jag vill i stunden. Fokus och koncentrerad på samma sätt som vi behöver vara i livet i övrigt för att lyckas med det vi vill. 

Jag är tacksam att jag nu även har hittat jakten som ett sätt att bli fokuserad och att hitta ett nytt sätt att meditera. Möjligheten att skingra mina tankar för att respektfullt möta ett annat djur men nu, för mig med ett vapen i handen. 

Andra passet vi gick ut på, hände inget, inte ens med drevet. Vid denna tidpunkt kunde jag också märka hur min koncentration bleknade och det började fara en massa andra konstiga tankar i mitt huvud. Jag är glad att inget rådjur kom framför mig den andra gången. 

Jag är tacksam för denna dag att få möta respektfulla människor och just detta att förstå vikten av att vara fokuserad för att lyckas. 

Har du svårt för att vara fokuserad och hur gör du för att skingra dina tankar så att du kan fokusera på det som är viktigt för dig? 

Idag är en dag jag ser spelet mellan människan och djuret på ett respektfullt sätt.       

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Johan Andersson
Ystadsvägen 28
121 49 Johanneshov
0762- 289948