Bloggen har flyttat till samtalforallablog.wordpress.com

onsdag 19 oktober 2016

Tänk dig porer- livets receptorer

Tänk dig att din kropp är fylld med speciella porer. Små ingångar i din kropp som kan sluta och öppna sig. Alla dessa porer har en direktkontakt med dina tankar och dina känslor. Förhållandet mellan hur mycket dina porer är öppna eller stängda och hur du mår, mentalt gör att du är mer eller mindre påverkad av sådant som kommer utifrån. Porerna är som små receptorer i ditt känsloliv. 

Vissa har tidigt lärt sig att ha dessa porer vidöppna hela tiden för att vara uppmärksam på allt som händer och nästan förutse de faror som kan komma. Andra har lärt sig att kämpa hårt för att se till att porerna hela tiden är tvärstängda så att känslor definitivt inte ska påverkas av det som sker utifrån. Ett sätt stänga att hela tiden hålla sig sysselsatt med annat. Båda dessa strategier kan vara oerhört energikrävande och kan göra oss helt utmattade. Vissa dagar är våra porer mer öppna än andra dagar som t.ex. när vi ser en romantisk film eller om något plötsligt händer som vi inte enkelt kan värja oss ifrån som t.ex. när vi får besked om ett dödsfall eller att det händer en besvärlig olycka eller om vi får ett besvärande besked. Överraskningar gör våra porer instabila på samma sätt som när vi tillåter oss att bli förälskade, då våra porer kan vara på vid gavel. 

Livet handlar mycket om att reglera dessa porer på ett sätt så att de ibland får vara öppna och ibland tillåtas vara helt eller nästan stängda beroende på vad det är som sker utanför oss själva. 

När vi lärt oss att använda våra porer på rätt sätt hjälper de oss att reglera livet och gör att vi i lagom doser kan hantera alla våra tankar och känslor kopplat till allt som sker, det som har skett och det som kan komma att ske. 

Människor som som lyckats få sina porer att vara smidiga och spänstiga har möjlighet att använda sina porer i hela dess register och brukar då också ha en bra tillgång till hela sitt känsloliv och hantera alla sina olika tankar. 

Jag upplever idag att jag har en mycket bättre tillgång till mina porer idag än vad jag någonsin har haft. Jag är tacksam för det. Ibland däremot får mina porer spel och släpper in sådant jag inte enkelt kan hantera eller som jag överraskas av. Ibland på ett positivt sätt ibland inte. 

Hur hanterar du dina porer och vad får det för konsekvenser i ditt liv? 

Idag är en dag jag låter mina porer lyssna till det som sker och avslappnat hantera alla intryck jag får. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Johan Andersson
Ystadsvägen 28
121 49 Johanneshov
0762- 289948