Bloggen har flyttat till samtalforallablog.wordpress.com

fredag 7 oktober 2016

Tänk om

Tänk om jag är den enda knasbollen och idioten i denna värld!? Tänk om jag är den enda udda fågeln!? Är det verkligen bara jag som har alla dessa konstiga tanka och känslor? Saker som jag gjort eller gör. Tankar jag tänker om katastrof och undergång. Känslor jag känner om mitt eget värde. 

Tankarna snurrar och jäser i vårt huvud. Det får oss att sova illa på natten och det gör oss disträ på dagen. Det uppfyller vår  dag och vår tid på ett sätt som både besvärar oss och håller oss upptagna. Ibland blir det även ett sätt att definiera oss. 

Vi som varit i dessa tankar och känslor en mängd gånger lär oss sakta att inse att vi är precis som alla andra, varken bättre eller sämre. Vi har sakta insett att vi inte är ensamma utan det finns en mängd sådan som oss. Vi har också förstått att om vi börjar tala om det vi känner om oss själva till andra kommer vi att inse att vi inte är ensamma. Vi är bara en del av mänskligheten som ibland får tankar och känslor som dessa. Ibland är de långvariga, riktigt länge ibland är de kortvariga. 

Så vad vi behöver göra är inte enbart att tänka om utan också att tänka om.

Nej det är inte lätt men om vi börjar tala med andra om våra innersta hemligheter och våra tankar och känslor kommer vi att upptäcka att vi blir ärliga med vad som rör sig inne i oss och då ger vi också andra chansen att göra det samma. Jag lovar dig att din upptäckt kommer att vara stor att förstå att alla andra har samma behov att få dementera eller i alla fall få erkänna vad de känner och tänker. Det är så vi människor fungerar, när vi förstår att det vi tror är onormalt kanske är normalt eller i alla fall neutral så blir det en mindre belastning för oss själva.

Jag är tacksam att jag insett att min egen ärlighet och att våga släppa på min egen hemlighet frigjort en massa energi som jag kan använda till helt andra saker.

Går du och bär på tankar och känslor om dig själv som besvärar dig? Vad skulle det innebära för dig om du vågade tala med andra om just detta? 

Idag är en dag jag tillåter mig själv att släppa på en del av mina egna hemligheter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Johan Andersson
Ystadsvägen 28
121 49 Johanneshov
0762- 289948