Bloggen har flyttat till samtalforallablog.wordpress.com

tisdag 15 november 2016

Ämne för en surgubbe

Kör inte för fort. Cykla inte när det är rött. Släpp fram oss på övergångsstället. Fimpa inte på marken. Stå inte och hela tiden och glo i din smartphone. Det går för fort. Det går för sakta. Sluta trängs. Var en bättre chef. Gör så och gör inte så. Se ut så men inte så. Skärp till dig. 

Mängder av eget eller andra uppsatta regler där jag agerar polis och domare.

Jag är verkligen ett ämne för en surgubbe. Ibland är det så tydligt i hela min person och hur hjärnan agerar av missnöje, frustration, bitterhet, saknad av lust och tron att det inte finns en egen möjlighet att påverka. Faktorer som just för tillfället saknar svar och som behöver levas ut genom att vara just en surgubbe.

Händelserna uppstår i olika situationer och jag är övertygad om att jag själv också bidrar till att provocera fram det. 

Sen är det den andra sidan där det finns regler men jag själv är en av de som inte alltid följer dessa regler. Ibland inte ens mina egna. 

Detta drama handlar givetvis om bristen på egen kontroll och behovet av att få någon slags kontroll. När världen saknar brist på kontroll och vi känner att vi har små möjligheter att påverka skapar vi situationer där vi tror att vi kan kontrollera. 

I en balansera själ saknas behov av kontroll både hos oss själva och oss andra. Vad ska vi kontrollera och vad ska vi styra om vi är i balans. Då saknar vi behov av att kontrollera för att slippa rädslor oavsett om det handlar om det som sker innanför oss själva eller det som sker utanför oss själva. 

Brist på kontroll och möjlighet att påverka sin situation skapar avarter som min sura gubbe, hitta andra att skyller på, extrem främlingsfientlighet eller t.ex att rösta på en extrem politiker som Trump. Vi söker efter extrema lösningar på vad vi tänker är ett extremt problem och vill gärna hitta någon som vi kan skylla på och som blir objektet. 

Jag blir en sur gubbe och det varken klär mig eller får mig att trivas. Ändå återkommer jag till honom vilket betyder att han fyller en funktion. Vill jag ha honom? Definitivt inte.

Vad dras du till som du egentligen inte vill dras till och som äter upp dig innifrån! Något som du egentligen inte vill kopplas till, men ändå sker det? 

Idag är en dag jag ger min sura gubbe kärlek och omtanke och lockar honom till skratt. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Johan Andersson
Ystadsvägen 28
121 49 Johanneshov
0762- 289948