Bloggen har flyttat till samtalforallablog.wordpress.com

tisdag 1 november 2016

Du vet inte hur lycklig du är

Jag har levt i många relationer, den ena olik den andra eller som jag kände det då, den ena lik den andra. Relationerna hade ett mönster som jag enkelt kunde följa. Jag hittade de relationer jag trodde att jag behövde där alla vilade på vad jag skulle ha eller vad jag skulle ge. Alla var älskvärda och ville ge mig allt. Jag kunde inte ha det bättre. Ändå var jag inte nöjd. Ju mer jag fick ju mer obekväm kände jag mig. Till slut tog relationen slut på ett eller annat sätt. Jag lämnade det jag hade för att kämpa för att få det jag trodde jag inte hade. Jakten på den totala lyckan.

Så höll det på och det verkade som om jakten i sig och kampen om att vinna en relation var en del av målet. 

Det var som jag varje gång var på jakt efter ett förstapris och när ett förstapris var vunnet var det dags att ställa den på hyllan för att kämpa efter nästa. Troféer har en tendens att glömmas bort och stå och damma på hyllan. Problemet var att även jag var en av dessa troféer som stod där och dammade. Jag glömde bort mig själv.

Jag insåg inte hur bra jag hade det utan det blev som det var en kraft som drev mig därifrån. 

Först när jag började att granska mitt eget beteende och mina olika karaktärsdrag började jag sakta inse vad jag gått miste om och hur tacksam jag egentligen skulle kunna ha varit för det jag hade. Det var också när jag summerade vad jag hade, inte vad jag inte hade, som jag sakta kom till nya insikter. Det var då jag insåg hur många jag skadat på min väg i min egen jakt på lyckan.

Hur ser din egen jakt på lycka ut? Vad är det som ska göra dig lycklig? Vad är det du söker egentligen? Saker du tror att du inte har eller saker som du tror ska göra dig lycklig?

Vår jakt på lycka är en illusion som handlar om att jaga efter något vi redan har och som inte kommer att förändras genom att få något annat. Det är en evig livlögn som den kommersiella marknaden drar stor nytta av. Nej det är inte deras fel, det är helt vårt eget.

Vi vet inte hur lyckliga vi är så det är kanske det jakten ska gå ut på, att ta reda på hur lyckliga vi egentligen är.

Idag är en dag jag söker svaren på hur lycklig jag är.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Johan Andersson
Ystadsvägen 28
121 49 Johanneshov
0762- 289948