Bloggen har flyttat till samtalforallablog.wordpress.com

torsdag 3 november 2016

Frågan är given men handlingen svår

Under ett tag har jag mött en man som är bestämd över att hans tidigare kvinna och andra personer som hon lyckas knyta kring sig, är orsak till hans nuvarande situation. Han har förklaringar på det mesta som sker och förbannar sig själv för att han litar på dessa människor. Han dömer sig själv och han dömer andra. Allt har sin grund hos någon annan och det verkar som det ständigt pågår samma typ av konspiratoriska händelser omkring denna man. Varje gång vi möts blir det uppenbart hur ointresserad jag blir att lyssna på mannen eftersom inget nytt kommer fram utan det blir repetition utan någon lösning. Det är som han inte är mottaglig för något annat. Detta märks också i gruppen.

Men så en dag kommer det en ny man som berättar sin historia och den historien har likheter med den första mannens situation. Det finns saker som starkt påminner och som blir tydligt för den första mannen, när berättelsen sakta letar sig fram. 

Som ofta när vi berättar har vi andra i gruppen frågor för att förstå och kanske bidra med något så att berättaren själv kan hitta sitt sätt att ta sig ur sin situation. Frågor som kan hjälpa där berättaren behöver hitta sina egna svar. Helt plötsligt, från ingenstans kommer det några fullständigt briljanta frågor från den första mannen. Frågor som var klargörande och som den andra mannen behövde ta till sig och fundera på. Frågor som tydligt visade på att den första mannen hade tagit till sig en del av alla våra tidigare samtal och där han teoretiskt fullt och fast hade förstått vad vi talat om flera gånger tidigare. Frågor som givetvis var lika viktiga till honom själv som till den han ställde frågorna till. 

Vi sitter ofta inne med våra egna svar det är bara så himla svårt att agera efter det vi tror oss veta för det är andra krafter som håller oss kvar. Krafter som kan vara nog så svåra att stå emot. Det är inte sällan många av oss, vet vad den andra ska göra för att lösa sin situation men vi har själv ingen kraft att ta oss ur en liknade situation utan sitter fast i våra egna föreställningar. Det är som om hjärnan och känslorna ibland lever två helt skilda liv.  

Jag kan se detta på mig själv hur jag hela mitt liv suttit inne med en massa svar på hur andra ska lösa sina liv men jag har i stunder varit helt handfallen själv att både se och ta mig ur min egen negativa livssituation. 

Har du lösningar på andras personliga problem men sitter kvar med ditt eget utan att veta hur du ska ta dig därifrån?    

Idag är en dag jag lyssnar på mina egna lösningar till andra för att hitta nycklarna i mitt eget liv. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Johan Andersson
Ystadsvägen 28
121 49 Johanneshov
0762- 289948