Bloggen har flyttat till samtalforallablog.wordpress.com

onsdag 30 november 2016

Jag har brist på minne

Det är inget fel på min dator det är bara det att den har brist på minne. Datorn har alldeles för länge varit igång och använts utan att rensas på en massa cashfiler, loggfiler, oviktiga filer och systemfiler. Den är också fylld med en massa både bra och dåliga bilder och en del dubbletter finns det samt en massa onödiga dokument, program och annat som jag skulle behöva ta bort. Som min dator är just nu blir det svårt att få den att fungera som den ska. Processerna tar lång tid och fläkten i datorn går på högvarv för att klara av att kyla av alla processer som pågår, en del helt i onödan. Jag skulle verkligen behöva göra en återinstallation så att jag får bortrensat en massa ur minnet. 

Ungefär så fungerar en dator och det är just det vi behöver göra när den börjar bli trött, vi rensar bort sådant som upptar minnet och i vissa delar eller för hela datorn gör vi någon slags ominstallation.

När det gäller vår hjärna, som är vårt eget minne men också vår dator, fungerar det på samma eller på liknade sätt. Ibland tar vårt minne slut eller så har vi en massa processer som upptar vår hjärna som gör att en del annat inte fungerar alls eller att det rent allmänt går väldigt trögt. Minnen från förr. Trauman och händelser som vi inte riktigt gjort upp med och som vilar kvar i oss och får oss att agera sämre i nutid. Tankarna får oss att fokusera på dåtid eller framtid fast vi egentligen skulle behöva fokusera på det som sker just nu genom total närvaro. 

Med datorn använder vi inland olika rengöringsprogram för att rensa bort sådant som upptar onödig plats. Precis på samma sätt behöver vi göra med vår egen hjärna. Vi behöver arbeta på olika sätt för att skapa hjärnkraft för det som pågår här och nu genom att rensa bort sådant som stör. För att lyckas med detta finns det en mängd olika typer av metoder man kan använda sig av. De flesta av dessa handlar om att släppa kontrollen, acceptera, förlåta och be om ursäkta. Vissa har dess program på gång ständigt andra känner inte till dessa. Några behöver bli påminda om bra program och hur viktiga de är.

Jag märker ibland i min kropp hur flera processer pågår samtidigt. Kroppen och hjärnan är okoncentrerad, kroppen och hjärnan fungerar inte som den ska och jag får tendens att glömma saker, vara på dåligt humör eller bete mig på ett sätt jag inte egentligen önskar.

Hur är det med din hjärna, är den överbelastad och har du en mängd olika processer som är på gång i dig i onödan?

Idag är en dag jag arbetar med att stänga av processer som jobbar i min bakgrund i onödan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Johan Andersson
Ystadsvägen 28
121 49 Johanneshov
0762- 289948